Jogge for å trene opp utholdenhet

0
111
Jogge for å trene opp utholdenhet

Lær hvordan du kan komme i gang med jogging for å trene opp utholdenhet og komme i god form.

Utholdenhetstrening med jogging

Er du nybegynner og har liten eller ingen erfaring med løping fra før av, kan jogging være det som får deg i gang med trening. Jogging med lav intensitet får deg i form og bidrar til å øke din aerobe utholdenhet. Aerob utholdenhet kan blant annet defineres som din evne til å holde en bestemt fart over et gitt tidsrom. Når du jogger jevnlig, der gradvis øker hvor lenge du jogger, kan det bidra til å øke din utholdenhet.

Hvordan trene utholdenhet med jogging

Husk at intensiteten bør være lav når du trener jogging. Er du utrent, kan selv jogging bidra til at pulsen kommer høyt opp. Det bør du som nybegynner unngå en periode inntil du kommer skikkelig i gang med treningen. Mange nybegynner opplever at hver treningsøkt er et ork, og det er reelt, fordi ofte skyldes det trening med alt for høy intensitet. Du skal holde på motivasjonen, og det gjør du best ved å trene med en intensitet du føler du har full mestring over. Hvis pulsen din går raskt opp når du jogger, kan du veksle mellom å gå og jogge en periode, og gradvis øke hvor lenge du jogger. Du kan for eksempel jogge på flatene og gå i motbakkene. Ta utgangspunkt i hvor langt greier å gå og jogge nå, og ha en gradvis økning i hvor langt eller lenge du trener. Poenget med å øke treningsmengden gradvis er at du hele tiden skal utfordre kroppen litt mer hver gang, slik at du hele tiden har en jevn formutvikling. Utvid også med antall treningsøkter du ønsker å gjennomføre i uka. Etter hvert når du greier å jogge sammenhengende, kan motbakkene være en effektiv måte å trene med høyere puls. Det kan være første steg med tanke på trening med høyere intensitet. Senere kan starte med å trene kortintervaller.

Jogge for å trene opp utholdenhet

Når du jogger for å trene opp utholdenhet, handler det mye om å strekke seg litt lenger for hver treningsøkt. Det gjør at du utsetter stagnasjon, og at du har en formutvikling som er i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler av trening. Som vi har vært inne på tidligere, vil det være en mye mer motiverende form for trening, enn å ta deg helt ut for hver treningsøkt, noe som er demotiverende.

Relaterte artikler: