Siste artikler

Fartslek for 5 km

Lær mer om hvordan du kan trene fartslek for 5 km for å øke aerob kapasitet og bli en raskere løper på distansen.

Fra utrent til å løpe 10 km

Lær mer om hvordan du skal trene deg opp fra å være utrent til å gjennomføre eller løpe 10 km på best mulig tid.

8 km jogging med lav intensitet

Denne treningsøkta gjennomførte jeg med restitusjonstrening i 45 minutter etter en hard økt med langintervaller dagen før.

Hvor mye må man gå for å gå ned i vekt

Lær mer om hvor mye du må går for å gå ned i vekt, og hvordan trening med vekslende intensitet sammen med et balansert kosthold får deg ned i vekt.

Hvordan beregne hvilepuls

Lær mer om hvordan du kan beregne hvilepulsen din, og finne dine pulssoner for trening med Karvonen formelen.

Hva er normal puls når man trener

Lurer du på med hvilken puls du skal trene? Lær mer om hva som er normal puls når man trener, og hvor mye du bør trene innenfor de forskjellige pulssonene.

Terskeltrening for maraton

Lær mer om hva terskelfart for maraton er og hvordan du kan finne din terskelfart for distansen med en VDOT kalkulator.

Tempotrening for 5 km

Lær mer om hvordan du kan trene tempointervaller og tempotrening uten pauser for 5 km, for å øke aerob kapasitet og greie å holde et høyere tempo over tid.

Fordeler med å gå tur

Lær mer om hvilke fordeler du kan ha av å gå tur, og hvorfor du bør velge gåturer som treningsform dersom du har liten eller ingen erfaring med trening fra før av.

Gå raske turer

Er du glad i gå tur og ønsker å ha enda bedre treningseffekt ut av gåturene? Lær mer om hvordan du kan gå raskere turer for å få opp pulsen og øke din aerobe kapasitet.

Normal puls når man går

Lær mer om hva som er vanlig puls når man går, og hvordan du kan enkelt kan beregne din makspuls.

Hvordan øke farten

Lær mer om hvordan du effektivt kan øke farten gjennom intervalltrening og tempotrening.

Nedtrapping før 5 km løp

Lær om hvordan du kan trappe ned de to siste ukene før 5 km løp, og hvordan du kan trene de 4-5 dagene før løpet.

Terskelpuls når du trener

Lær mer om hvordan du skal finne din terskelpuls når du trener, og hvordan og hvor mye du kan trene i terskelfart.

Pyramideintervaller for 10 km

Lær mer om hvordan du kan trene forskjellige varianter av pyramideintervaller for å øke din aerobe kapasitet og bli en raskere løper.

Mat under konkurranse

Lær mer om hvilken grad du trenger mat under konkurranse, og hva slags mat du kan spise når du konkurrerer.

Mat før konkurranse

Lær mer om hva du bør spise og drikke i timene før og rett før du skal delta i et løp.

Mat dagen før konkurranse

Hvilken mat bør du spise dagen før du skal konkurrere? Lær mer om hvilken mat du bør spise dagen før konkurranse, for at du skal ha nok energi når du konkurrerer.

Trening før konkurranse

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre trening de siste ukene før konkurranse, for å holde deg skjerpet og bygge overskudd frem mot dagen du skal konkurrere.

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg