20-50% RABATT!



OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

Hva er kondisjon

Å opprettholde et godt nivå av fysisk form og kondisjon er noe som vi alle bør strebe etter. Men det kan være vanskelig å avgjøre hva kondisjon egentlig innebærer.

Kondisjon definert som et sett med egenskaper mennesker har eller oppnår som er relatert til evnen til å utføre fysisk aktivitet. Denne beskrivelsen går utover å kunne løpe fort eller løfte tunge vekter. Til tross for at de er viktige, adresserer disse egenskapene bare enkelte treningsområder.

Å være fysisk i form avhenger av hvor godt en person oppfyller hver av komponentene i å være sunn. Når det gjelder kondisjon, inkluderer disse komponentene

  • kardiorespiratorisk kondisjon
  • muskelstyrke
  • muskulær utholdenhet
  • kroppssammensetning
  • fleksibilitet.

Så du kan fortelle om noen er fysisk i form ved å bestemme hvor godt de presterer innenfor hver komponent.

Kardiorespiratorisk ytelse

Kardiorespiratorisk utholdenhet indikerer hvor godt kroppen vår kan levere drivstoff under fysisk aktivitet via kroppens sirkulasjons- og luftveissystem. Aktiviteter som bidrar til å forbedre kardiorespiratorisk utholdenhet er de som forårsaker forhøyet hjertefrekvens i en vedvarende periode.

Disse aktivitetene kan inkludere:

  • svømming
  • rask gange
  • jogging
  • sykling

Folk som regelmessig deltar i disse aktivitetene, er mer sannsynlig å være fysisk i form når det gjelder kardiorespiratorisk utholdenhet. Det er viktig å starte disse aktivitetene sakte og gradvis øke intensiteten. Trening øker kardiorespiratorisk utholdenhet på flere måter. Hjertemuskelen styrkes slik at den er i stand til å pumpe mer blod per slag. Samtidig dyrkes ytterligere små arterier i muskelvev slik at blod kan leveres til arbeidsmusklene mer effektivt når det er nødvendig.

Hvordan endres hjertehelsen med trening?

Hjertet endres og forbedrer effektiviteten etter vedvarende trening. Nyere forskning viser imidlertid at forskjellige typer aktiviteter endrer hjertet på subtilt forskjellige måter. Alle typer trening øker hjertets generelle størrelse, men det er betydelige forskjeller mellom utholdenhetsutøvere, som roere, og styrkeutøvere, som fotballspillere. Utholdenhetsutøvernes hjerter viser utvidede venstre og høyre ventrikkel, mens styrkeutøvere viser tykkelse av hjerteveggen, spesielt venstre ventrikkel.

Hvordan endres lungehelsen med trening?

Mens hjertet stadig styrker seg over tid, tilpasser ikke luftveiene seg i samme grad. Lungefunksjonen endres ikke drastisk, men oksygen som tas inn av lungene brukes mer effektivt. Generelt oppmuntrer trening kroppen til å bli mer effektiv på å ta på, distribuere og bruke oksygen. Denne forbedringen over tid øker utholdenhet og generell helse. Det er anbefalt aerob trening 3-5 ganger per uke i 30-60 minutter, med en intensitet som holder pulsen på 65-85 prosent av den maksimale pulsen.

Helsemessige fordeler av kondisjon

Hjertespiratorisk kondisjon har vist seg å bidra til å redusere risikoen for tilstander, inkludert:

  • hjertesykdom
  • lungekreft
  • Type 2 diabetes
  • hjerneslag

Utholdenhet

Trening kan omfatte muskulær utholdenhet, som er en muskels evne til å fortsette å utøve kraft uten å bli slitsom. Som nevnt ovenfor bygger styrketrening større muskler. Utholdenhetstrening genererer derimot ikke nødvendigvis større muskler. Dette er fordi kroppen fokuserer mer på det kardiovaskulære systemet, og sørger for at musklene får det oksygenrike blodet de trenger for å fortsette å fungere. En annen viktig forandring i muskler som er spesielt trent for utholdenhet, gjelder de forskjellige typer muskelvev – raske og langsomme muskelfibre:

  • Raske muskellfibre – trekker seg raskt sammen, men blir fort slitne. De bruker mye energi og er nyttige for sprint. De er hvite i fargen da de ikke trenger blod for å fungere.
  • Langsomme muskelfibre – best for utholdenhetsarbeid, de kan utføre oppgaver uten å bli slitne. De finnes i kjernemuskulaturen. Disse fibrene virker røde da de er avhengige av god tilførsel av oksygenrikt blod og inneholder lagre av myoglobin.

Ulike øvelser vil fremme raske muskelfibre, langsomme trekkfibre eller begge deler. En sprinter vil ha relativt raskere muskelfibre, mens en langdistanseløper vil ha mer langsomme muskelfibre.

Relaterte artikler:

Tung pust dårlig kondisjon

Trene styrke og kondisjon samme dag

Om forfatteren

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

INNSPURT!

20-50% RABATT!