Hva er makspuls

0
78
Hva er makspuls
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

Din maksimale hjertefrekvens er et estimat på hvor mange ganger hjertet ditt skal slå i minuttet med maksimal hastighet. Lær mer om makspuls.

Hvis du trener på eller over din maksimale hjertefrekvens, kan det medføre visse helsekonsekvenser. Snakk med legen din før du starter et treningsprogram som bruker pulsen som en guide. Visse sykdommer og medisiner, som diabetes, hjertesykdommer og medisiner for å kontrollere blodtrykket, kan endre din maksimale og målrettede hjertefrekvens.

Beregning av maksimal hjertefrekvens

Din omtrentlige maksimale hjertefrekvens er 220 minus alder (220-alder). Ved å beregne din maksimale hjertefrekvens, kan du også bestemme din hjertefrekvens. Din treningssone er vanligvis 50 prosent til 75 prosent av din maksimale hjertefrekvens. Andre formler er tilgjengelige som tar hensyn til kjønn og alder.

Når du trener for hardt

Hvis du trener hardt og kommer i nærheten av eller når din maksimale hjertefrekvens, vil du føle det. Hjertet ditt sliter med å pumpe ut nok oksygenrikt blod til resten av kroppen din. Den reduserte mengden oksygen i kroppen din kan føre til opphopning av melkesyre. Bivirkninger av forhøyede melkesyrenivåer inkluderer muskelsårhet, tap av styrke og begrenset bevegelsesområde.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


Å vite når du skal stoppe

Å trene mye over 85 prosent av maksimal hjertefrekvens anbefales ikke. Du får ingen ekstra fysiologiske fordeler ved å trene på dette nivået, og det kan utgjøre en fare for din kardiovaskulære og ortopediske helse. Slutt å trene hvis du opplever smerter, kortpustethet, svimmelhet eller pustevansker.

Bygge aerob utholdenhet på en trygg måte

Under en treningsøkt, ha som mål å være i din pulssone med moderat intensitetstrening i 30 til 60 minutter, fem dager i uken, for å bygge aerob kondisjon. Trening med moderat intensitet kan inkludere øvelser som å gå, rulleskøyter og vannaerobic. Du kan oppnå lignende resultater med 20 til 60 minutter med intensiv trening, tre dager per uke. Overvåke pulsen nøye under mer intense øvelser som løping, fjellklatring eller sykling.

Relaterte artikler:

Makspuls kalkulator

Makspuls test

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-