Terskeltrening for 5 km under 30 min

0
248
Terskeltrening for 5 km under 30 min


HØSTSALG!



Lær mer om hvordan du kan trene for å løpe 5 km under 30 min med terskeltrening.

Hva er terskeltrening

Løpetrening rundt terskel er trening rundt det vi kan kalle anaerob terskel. Anaerob terskel er grensen for hva kroppen greier å kvitte seg med av melkesyren når du løper. Går du over til å trene anaerobt vil kroppen produsere mer melkesyre enn den greier å kvitte seg med, og du vil få en opphopning av melkesyre i muskulaturen. Det er vanlig å si at terskelfarten er den høyeste farten du greier å holde i omtrent 1 time. Målet ditt med å trene løping rundt terskel, er at du skal heve din anaerobe terskel, slik at du kan løpe fortere.

Intensitet på terskeltrening

Terskeltrening kan være trening der du løper med intensitet tilsvarende 88-92% av makspuls. Det er den maksimale intensiteten hvor produksjonen av melkesyre er lik det kroppen greier å fjerne av melkesyre. Det er intensiteten du bør være i stand til å opprettholde i omtrent en time når du konkurrerer. For svært raske løpere er det halvmaratontempo, og for langsommere løpere – tilsvarende tempo for 10-15 km. Terskeltrening kan du gjennomføre med 5-6 km løp i jevnt tempo (ca. 20 minutter) eller gjentatte løp på 5-15 minutter med 1-3 minutters hvile. Dette kan være effektiv trening for å øke aerob kapasitet og evnen til å løpe raskere over et lenger tidsrom. Målet med terskeltrening kan være å trene kroppen opp i å raskere omsette melkesyre. Å løpe med høyere intensitet vil ikke nødvendigvis gjøre deg bedre, men heller forlenge restitusjonstiden i etterkant av treningsøkta.

Hvordan nå terskelfart for 5 km under 30 min

Når du skal trene terskel for 5 km, gjør du det ved å gradvis bygge opp intensiteten inntil du når terskelfart. Som vist i eksemplet over, kan du gjøre det ved tempotrening uten pause, der du gradvis øker intensiteten over en lenger distanse eller tidsperiode, eller gjennomfører tempointervaller med korte pauser, inntil du når terskelfart. Ved å gjennomføre tempotreningen i motbakker, kan det bidra til at du raskere når terskelfart, og at du har korte pauser mellom hvert tempointervall.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VI HAR ALT DU 

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!





Relaterte artikler:

Effektiv trening for å løpe 5 km på 30 minutter

Trening for å løpe 5 km under 30 minutter

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!