OPPTIL

-50%

MILRABDAGENE!


00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Vintertrening for 5 km

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Vintertrening for 5 km. Lær hvordan du skal trene om vinteren når du har planer om å løpe 5 km når løpesesongen starter.

GARMIN epix Gen 2 Sapphire

GARMIN Forerunner 945

4 699,-

11 490,-

Sjekk prisen!

Sjekk prisen!

Trene om vinteren for 5 km

Trening om vinteren kan ha en del fellestrekk uavhengig av hvilken distanse du trener for, og det ene er basistrening om vinteren. Basistrening har blant annet til hensikt å bygge opp treningsvolum, som bidrar til økt fettforbrenning og økt aerob kapasitet frem mot neste sesong. Vintertrening for 5 km handler også om å trene mye med lav intensitet, og at en mindre del av treningen skal være med moderat til hard intensitet.

Vintertrening for 5 km med basistrening

Å bygge opp et treningsvolum om vinteren vil være viktig når du skal trene deg opp til neste sesong. Her vil det være store variasjoner fra løper til løper for hvor mye man bør ha som mål med treningsvolum, avhengig av hvilket nivå du er på og hva du trener for. Trener du til maraton, kan det være at du bygger deg opp en større treningsmengde enn hvis du du trener til 5 km, men ikke nødvendigvis.

Dersom du bare har løpt 20-30 km hver uke, kan en målsetning om 60-70 km være uforsvarlig, men likevel mulig hvis du lar kroppen få en gradvis tilvenning til økt treningsmengde. Vinteren er lang, så du kan øke treningsmengden gradvis over en lenger periode.

1 990,-

5 490,-

-64%

SurPlus Marina SUP – NY 2022
Pakke 10’8″

Vintertrening for 5 km med lav intensitet

GARMIN fenix 6 Sapphire Titanium

GARMIN epix

Gen 2 – Slate

8 313,-

6 693,-

Å gjennomføre trening med lav intensitet om vinteren, er viktig av flere årsaker. Når du skal bygge treningsvolum vil mye trening med lav intensitet gjøre det enklere å øke treningsmengden, fordi det å løpe med lav intensitet vil kreve mindre restitusjon. Trening med lav intensitet reduserer også risikoen for skader. Å trene med lav intensitet øker fettforbrenningen din, og da spesielt hvis du løper lenger turer. Å trene lange turer kan bidra til bedre omsetning og lagring av glykogen, kroppens drivstoff. Vintertrening med lav intensitet vil gjøre deg mer utholdende, ved at du øker din aerobe kapasitet.


Vintertrening for 5 km med moderat til hard intensitet

For at du skal opprettholde og forbedre hurtighet gjennom hele vinteren, kan du gjennomføre 1-2 treningsøkter med moderat til hard intensitet. Du kan eksempelvis gjennomføre varierte former for intervalltrening, tempotrening eller fartslek. Hvor mange treningsøkter du skal gjennomføre med denne intensiteten avhenger av den totale treningsmengden og med hvilken intensitet du gjennomfører treningen.

Momas Jason 2022
250w Bewo – GRATIS FRAKT!

19 990,- 

15 990,-

Vintertrening for 5 km

Vintertrening for 5 km handler i tillegg til det som er beskrevet her også om å ha kontinuitet i treningen gjennom en lang vinter. Det er viktig at du trener regelmessig. Om du gjennomfører mindre kvalitetstrening med høyere intensitet er mindre viktig utenom sesong. Ha fokus på å øke treningsmengden gradvis gjennom hele vinteren.

2 990,-

5 990,-

-53%

SurPlus Ambitions SUP – NY 2022
pakke, 10’8»

Relaterte artikler:

GARMIN fenix 6S Pro

GARMIN Vivoactive 4S

2 399,-

4 999,-

5 249,-

Effektiv vintertrening for løpere

Momas FOCUS 2022
250w Bewo – GRATIS FRAKT!

19 990,- 

16 990,-

Treningsprogram for løping om vinteren

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Om forfatteren

Legg inn kommentar

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds