Restitusjon etter motbakkeintervall
Restitusjon etter motbakkeintervall
6. november 2018
Væskeinntak når du trener
Væskeinntak når du trener
7. november 2018

Hvordan trene lange pyramideintervaller

Hvordan trene lange pyramideintervaller. Lær hvordan du kan variere intervalltreningen med lange pyramideintervaller.

Variere treningen med pyramideintervall

Intervalltrening kan være effektiv trening for å øke din aerobe kapasitet og bli en raskere løper. Variasjon er viktig når du trener intervall, både med tanke på motivasjon og hvilken effekt du skal ha av treningen. Da kan pyramideintervall være én måte å variere intervalltreningen på.

I denne artikkelen vil du lære hvordan du kan trene lange pyramideintervaller.

Hva er pyramideintervall

Når du trener pyramideintervall øker du gradvis tiden du løper intervallene på, for så å gå samme vei ned igjen. Intensiteten på intervallene skal øke jo kortere intervallet er. Pausene på intervallene kan være lik mellom hvert intervall, eller være halvparten av lengden på intervallet. I likhet med annen type intervall skal pausene ikke være for lange. Pulsen skal ikke gå helt ned mellom hvert intervall når du trener pyramideintervall.

Hvorfor trene pyramideintervall

Å gjennomføre pyramideintervaller er en smart måte å variere intervalltreningen på. Du veksler mellom hvor lenge du løper intervallene, og med hvilken intensitet du løper de. De korte intervallene skal løpes med høyere intensitet enn de lange intervallene. Ved å trene på denne måten får du både trent opp farten samtidig som du forbedrer utholdenheten. Variasjonen du får gjennom å løpe pyramideintervall kan gjøre intervalltreningen mer motiverende og lystbetont.

Intensitet når du trener lange pyramideintervaller

Som vi allerede har vært inne på, bør intensiteten variere med lengden på intervallet, og for lange pyramideintervaller vil intensiteten være lavere enn for korte. Det er viktig at hver enkelt løper tar utgangspunkt i sitt formnivå for å bestemme hvilken intensitet det skal løpes med, og løper de lange pyramideintervallene med det som utgangspunkt. Intensiteten bør veksle mellom moderat til hard intensitet, og pyramideintervallene bør bli løpt progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis gjennom hele intervallet. Da vil det være enklere å balansere intensiteten gjennom hele intervallet og treningsøkta. Effekten kan også bli bedre ved at du får fordelt kreftene mer jevnt utover i treningsøkta.

Trening med lange pyramideintervaller

Den mest vanlige er å øke lengden på intervallene til du når en topp, for så å gå samme vei tilbake, eksempelvis 2-3-4-5-4-3-2 minutters intervaller. Her starter du med intervaller som har noe høyere intensitet, og går noe ned på intensiteten etter hvert som intervallene blir lenger. Justere intensiteten etter hvordan dagsformen er, og hvor langt du har kommet i pyramiden. Når du nærmer deg slutten, er det ingenting i veien for å gi på litt ekstra dersom du har krefter til det.

Hvordan trene lange pyramideintervaller

Å trene pyramideintervall kan være en smart måte å trene på for å få gjennomført intervalltrening. Treningsformen passer fint for nybegynnere som har liten eller ingen erfaring med intervalltrening fra før av, fordi dette kan være en morsom og motiverende måte å trene intervall på. Det er viktig at pyramideintervall blir løpt progressivt, og at de kortere intervallene blir løpt med høyere intensitet enn de lenger intervallene. Variere også med å trene synkende og stigende pyramideintervall, og pyramideintervall i motbakker.

Relaterte artikler:

Hvordan komme i form med pyramideintervaller

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *