Pulsfall etter trening

0
51
Pulsfall etter trening

Sist oppdatert

Pulsfall etter trening dreier seg om hvor raskt pulsen faller etter trening. Lær mer om hva som er normalt pulsfall etter trening.

Hva er normal hvilepuls?

Hvilepulsen refererer til antall ganger hjertet slår per minutt når du er i ro. Selv om en normal hvilepuls er 50 til 100, slår de fleste hjerter 60 til 80 ganger i minuttet. Over 100 regnes som en rask puls, kalt takykardi, mens en uvanlig lav hvilepuls kalles bradykardi.

Hva skal pulsen være under trening?

For å få mest mulig ut av aerob trening, bør du trene hardt nok til å heve pulsen til moderat intensitet i minst 20 minutter på de fleste dager. Dette vil forbedre din aerobe kapasitet, det vil si evnen ditt kardiovaskulære system har for å levere nok oksygen til kroppens celler under trening.

Den enkleste måten å beregne din målpuls er å trekke alderen din fra 220 (220-alder). Det er din maksimale hjertefrekvens, og deretter beregne 60 og 80 prosent av det tallet. For eksempel, hvis du er 50, er din maksimale hjertefrekvens 220 minus 50, eller 170. Multipliser deretter 170 med 0,6 (lav intensitet) og med 0,8 (høy intensitet), noe som gir deg målområder du kan trene innenfor.

Pulsfall etter trening

Hvor lang tid det tar før hjerterytmen går tilbake til det normale er et godt mål på kondisjonen. Jo bedre form du er i, jo raskere vil pulsen falle til normalt nivå. Pulsen synker kraftigst i det første minuttet etter at du slutter å trene. Normalt vil den falle med omtrent 20 slag i minuttet. Mindre enn 12 slag i minuttet anses som unormalt. Dersom du er usikker på om din puls er innenfor normalområdet, kan den også måles gjennom en treningstest. Ta kontakt med en idrettsmedisiner som kan hjelpe deg med å få tatt en slik test.

Relaterte artikler:

Berkeley Wellness

Relaterte artikler:

Høy hvilepuls etter trening

Puls etter trening