Plyometrisk trening

0
73
Plyometrisk trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Plyometrisk trening, også kjent som hopptrening, er øvelser der muskler utøver maksimal kraft i korte intervaller, med mål om å øke kraften (hastighetsstyrke).

Denne treningen fokuserer på å lære å bevege seg fra en muskelforlengelse til en sammentrekning på en rask eller «eksplosiv» måte, for eksempel i spesialisert gjennom gjentatt hopping. Plyometrisk trening brukes primært av idrettsutøvere, spesielt innenfor kampsport, sprint og høydehopp, for å forbedre ytelsen.

Plyometrisk trening inkluderer eksplosive øvelser for å aktivere rask respons og elastiske egenskaper til de store musklene. Den ble opprinnelig adoptert av sovjetiske olympiere på 1950-tallet, og deretter av sportsfolk over hele verden. Sport med plyometrisk trening inkluderer basketball, tennis, badminton, squash og volleyball, samt fotball. Begrepet «plyometrisk» ble laget av Fred Wilt etter å ha sett sovjetiske idrettsutøvere forberede seg på sine arrangementer i friidrett. Han startet et samarbeid med trener Michael Yessis for å fremme plyometrisk trening.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Trene spenst

Trappetrening hjemme

Annonse fra MILRAB