Plyometrisk trening

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Plyometrisk trening, også kjent som hopptrening, er øvelser der muskler utøver maksimal kraft i korte intervaller, med mål om å øke kraften (hastighetsstyrke).

Denne treningen fokuserer på å lære å bevege seg fra en muskelforlengelse til en sammentrekning på en rask eller «eksplosiv» måte, for eksempel i spesialisert gjennom gjentatt hopping. Plyometrisk trening brukes primært av idrettsutøvere, spesielt innenfor kampsport, sprint og høydehopp, for å forbedre ytelsen.

Plyometrisk trening inkluderer eksplosive øvelser for å aktivere rask respons og elastiske egenskaper til de store musklene. Den ble opprinnelig adoptert av sovjetiske olympiere på 1950-tallet, og deretter av sportsfolk over hele verden. Sport med plyometrisk trening inkluderer basketball, tennis, badminton, squash og volleyball, samt fotball. Begrepet «plyometrisk» ble laget av Fred Wilt etter å ha sett sovjetiske idrettsutøvere forberede seg på sine arrangementer i friidrett. Han startet et samarbeid med trener Michael Yessis for å fremme plyometrisk trening.

Relaterte artikler:

Trene spenst

Trappetrening hjemme

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Om forfatteren

-50%

SOMMER-SALG!

PÅ EN MENGDE

SOMMERVARER!