Trening etter tatovering

0
426
Trening etter tatovering
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Å få en ny tatovering kan være spennende, og du vil at blekket skal være lyst og linjene klare. Lær mer om når du kan trene etter tatovering.

Omsorg for en ny tatovering

Riktig omsorg for en ny tatovering er avgjørende for å sikre at den leges godt, bevarer lyse farger og at det ikke går infeksjon i tatoveringen. Du bør følge instruksjonene gitt av din tatovør, men her er noen retningslinjer du må følge. Når tatovøren er ferdig, vil hun dekke tatoveringen din med et bandasje. Ha bandasjen på i 24 timer. Etter at du har fjernet bandasjen, vasker du området godt med såpe og vann. Unngå varm dusje, da dette kan falme blekket. Hold den nye tatoveringen ren og påfør fuktighetskrem gjennom hele dagen. Når huden leges, dannes det en skurv over tatoveringen. Unngå å plukke eller skrape på skorpen.

Selv om du kan ha det bra rett etter å ha fått tatoveringen, bør du unngå trening i minst 48 timer. Tatoveringer kan ta opptil seks uker å helbrede. Avhengig av størrelsen og plasseringen av tatoveringen, kan det være lurt å avstå fra å trene til huden er helbredet.

Risiko ved trening etter tatovering

En av de største risikoene du står overfor når du trener etter en tatovering, er infeksjon. Utstyret på ditt lokale treningsstudio er sannsynligvis dekket av bakterier, så du bør unngå å komme i kontakt med det. Trening kan også strekke huden og gni av skorper, og forstyrre det nye blekket som ikke har satt seg helt inn i huden din. Gi kroppen god tid til å leges før du gjennomfører anstrengende aktiviteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Trening etter tatovering

Trening er et viktig for din fysiske helse, men hvilke typer trening du kan gjøre med en ny tatovering, avhenger av plasseringen og størrelsen på tatoveringen. Unngå øvelser som strekker, gnir eller støter borti tatoveringen. For eksempel kan det å løfte vekter etter en tatovering være bra hvis du har den på ankelen, men hvis tatoveringen er på underarmen, bør du hoppe over vektene og fokusere på underkroppen i stedet. De samme prinsippene gjelder for tøying og yoga etter en tatovering. Unngå tøying og stillinger som vil strekke på huden rundt det nye tatoveringen. Løping er vanligvis en trygg form for trening etter en tatovering, så lenge du unngår svette ved å bruke fukttransporterende klær, eller bruke et håndkle til å tørke området rundt tatoveringen.

Klær når du trener med ny tatovering

Bruk løse klær. Klær som er for stramme kan gni og irritere tatoveringen. På dette stadiet ønsker du at tatoveringen skal kunne puste og unngå overflødig fuktighet fra svette. Forsikre deg om at utstyret ditt er rent og fritt for dufter som kan irritere huden.

Trening du ikke bør gjennomføre når du har ny tatovering

Ikke svøm på minst to uker etter å ha fått tatovering. Naturlige vannmasser, som hav og innsjøer, vrimler av bakterier som kan infisere huden din, og kjemisk behandlede bassenger kan også forårsake irritasjon og infeksjon. Det kan også føre til at blekket i tatoveringen blir ødelagt. Unngå utendørs trening som kan utsette tatoveringen din for sol. Huden rundt tatoveringen er veldig følsom, og direkte sollys kan bleke og falme tatoveringen. Til slutt, unngå kontaktsport der tatoveringen din kan bli utsatt for støt eller strukket.

Relaterte artikler:

Strekk i ryggen etter trening

Endorfiner trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!