Yoga treningseffekt


KLOKKESALG!

GJØR ET KUPP PÅ KLOKKER!



OUTLET

40-80% PÅ EN

MENGDE VARER!


De fleste av oss vet at yoga er en god måte å redusere stress og strekke på musklene, men er det anstrengende nok til å bli ansett som moderat fysisk aktivitet?

Hvis du prøver å presse inn nok trening for å oppnå dine personlige helse- og velværemål, eller oppfyller retningslinjene om 150 minutter med moderat fysisk aktivitet hver uke, kan du lurer på om å legge til et yogakurs i rutinen din vil “telle” mot målet ditt. Svaret: Det kommer an på.

Yoga kan forbedre muskelstyrken

Du trenger ikke maskiner eller frie vekter for å bygge muskler. Det er bevis for at yoga forbedrer styrken når den praktiseres regelmessig. Mange positurer i yoga er en form for kroppsvektstrening som bruker kroppsvekten din til motstand, for eksempel håndstativet eller planken. Visse stillinger, bare ved å utnytte kroppsvekten din, vil utfordre musklene og gjøre de sterkere.

Kan yoga være aerob trening?

Hva som utgjør moderat og hard, fysisk aktivitet, varierer fra person til person, fordi alle har en unik maksimal hjertefrekvens, avhengig av alder, helse og hvor passe de er. For friske voksne anbefales en målpuls på 50 til 70 prosent av din maksimale hjertefrekvens for aktivitet å telle som moderat intensitetstrening, og 70 til 85 prosent av din maksimale hjertefrekvens for aktivitet å telle som trening med hard intensitet.

For eksempel bør det gjennomsnittlige 20-åringens hjerte slå mellom 100 og 170 ganger i minuttet for å være med moderat til hard intensitet, mens en 60-årings hjertefrekvens skal slå mellom 80 og 136 ganger i minuttet å være i det området.

Yoga er ikke nødvendigvis en aerob trening i samme kategori som å gå, løpe, sykle eller bruke en elliptisk maskin. Hvorvidt et yogakurs vil få pulsen din i den målrettede sonen til å telle som moderat fysisk aktivitet, avhenger av typen yoga og hvor intenst du beveger deg. Klasser som fokuserer mer på oppmerksomhet og restaurering, får kanskje ikke pulsen din opp så mye som flere atletiske klasser som er designet for å holde deg i bevegelse.

Hvor mange kalorier forbrenner du under yoga?

Retningslinjene er mellom 200 og 600 kalorier forbrent per time, noe som vil variere, fordi det er så mange forskjellige former for yoga. I en del yogakurs slapper du dypt av og vil sannsynligvis ikke forbrenne mange ekstra kalorier. Men du vil forbrenne mye mer kalorier i en klasse der du beveger deg mye.

Relaterte artikler:

Yoga hver dag

Hvorfor trene yoga

Om forfatteren

Spurt Av Spurt
40% PÅ GARMIN

GJØR ET KUPP

PÅ SPORTSKLOKKER!