Yoga som trening

0
23
Yoga som trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 40%

PÅ SPORTSKLOKKER!

De fleste studier antyder at yoga er en trygg og effektiv måte å bedre fysisk aktivitet, spesielt styrke, fleksibilitet og balanse. Lær mer om yoga som trening.

Hva er yoga?

Yoga er en eldgammel treningsform som fokuserer på styrke, fleksibilitet og pust for å øke fysisk og mental velvære. Hovedkomponentene i yoga er stillinger (en serie bevegelser designet for å øke styrke og fleksibilitet) og puste.

Hva er de helsemessige fordelene med yoga?

Flere titalls vitenskapelige studier av varierende kvalitet er blitt publisert på yoga. Mens det er behov for flere studier av helsemessige fordeler, antyder de fleste studier at yoga er en trygg og effektiv måte å øke fysisk aktivitet, spesielt styrke, fleksibilitet og balanse. Det er noen bevis for at regelmessig yoga er gunstig for personer med høyt blodtrykk, hjertesykdom, vondt og smerter, inkludert smerter i korsryggen, depresjon og stress.

Teller yoga som en del av 150 minutters aktivitet?

De fleste former for yoga er ikke anstrengende nok til å telle som en del av dine 150 minutter med moderat aktivitet, som beskrevet i myndighetenes retningslinjer. Imidlertid teller yoga som en styrkeøvelse, og minst to økter i uken vil hjelpe deg med å oppfylle retningslinjene for muskelstyrkende aktiviteter. Aktiviteter som yoga og tai chi anbefales også for eldre voksne med risiko for fall, for å forbedre balanse og koordinering.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kan yoga bidra til å forhindre fall?

Yoga forbedrer balansen ved å styrke underkroppen – spesielt anklene og knærne – og reduserer dermed sjansen for å falle. Imidlertid kan fall noen ganger være forårsaket av en helsemessig tilstand, i så fall er det lurt å oppsøke fastlegen.

Kan yoga hjelpe for leddgikt?

Yoga er populær blant mennesker med leddgikt for sin milde måte å fremme fleksibilitet og styrke på. Noen undersøkelser antyder at yoga kan redusere smerte- og mobilitetsproblemer hos personer med knærartrose. Imidlertid er noen yogaøvelser ikke egnet for personer med tilstanden.

Er jeg for gammel til yoga?

Folk starter ofte med yoga i 70-årene, og mange sier at de skulle ønske de hadde startet før. Det er yogaklasser for alle aldersgrupper. Yoga er en treningsform som kan nytes når som helst, fra barndommen til de avanserte årene.

Må jeg være i form for å gjøre yoga?

Du kan delta i en klasse som passer for ditt treningsnivå. For eksempel, for å delta i en yogaklasse, må du kunne komme opp og ned fra gulvet. Noen yogaklasser er stolbaserte.

Må jeg være fleksibel for å gjøre yoga?

Yoga vil forbedre fleksibiliteten din og hjelpe deg med å gå utover det normale bevegelsesområdet ditt, noe som kan gjøre det lettere å utføre dine daglige aktiviteter.

Relaterte artikler:

Yoga øvelser for magen

Hva er tantra yoga