Yoga øvelser for magen

0
485
yogaøvelser for magen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre yoga øvelser for magen, for å styrke kjernemuskulaturen din.

Bue posituren

Trinn 1

Ligg på magen med hendene langs overkroppen, håndflatene opp. Pust ut og bøy knærne, og få hælene så nær rumpa du kan. Rekk tilbake med hendene og ta tak i anklene (men ikke føttene). Forsikre deg om at knærne ikke er bredere enn bredden på hoftene, og hold knærne hoftebredde i løpet av posituren.

Trinn 2

Pust inn og løft hælene kraftig bort fra baken, og løft samtidig lårene vekk fra gulvet. Dette vil ha effekten av å trekke overkroppen og hodet av gulvet. Press halebeinet ned mot gulvet, og hold ryggmusklene myke. Når du fortsetter å løfte hælene og lårene høyere, trykk skulderbladene godt mot ryggen. Trekk øverste del av skuldrene vekk fra ørene. Ha blikket fremover.

Trinn 3

Når magen presses mot gulvet, vil pusten være krevende. Pust mer på baksiden av overkroppen, og pass på at du ikke holder pusten.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Trinn 4

Hold deg i denne posituren fra 20 til 30 sekunder. Slipp løs mens du puster ut, og ligg stille i noen få pust. Du kan gjenta posituren en eller to ganger til.

Bru posituren

Trinn 1

Ligg på gulvet, og legg om nødvendig et tykt brettet teppe under skuldrene for å beskytte nakken din. Bøy knærne og sett føttene på gulvet, hæler så nær rumpa som mulig.

Trinn 2

Pust ut, og trykk føtter og armer aktivt i gulvet, skyv halebeinet oppover og løft rumpa fra gulvet. Hold lårene og føttene parallelle. Spenn hendene under bekkenet og strekk gjennom armene for å hjelpe deg med å holde deg på toppen av skuldrene.

Trinn 3

Løft rumpa til lårene er omtrent parallelle med gulvet. Hold knærne rett over hælene, men skyv dem fremover, vekk fra hoftene, og forleng halebeinet mot ryggen på knærne. Press oppover mot navlen.

Trinn 4

Løft haken litt bort fra brystbenet, og skyv skulderbladene mot ryggen og trykk toppen av brystbeinet mot haken.

Trinn 5

Hold deg i posituren fra 30 sekunder til 1 minutt. Slipp med en utpust, rull ryggraden sakte ned på gulvet.

Yogajournal.com

Relaterte artikler:

Hva er tantra yoga

Hva gjør yoga med kroppen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!