Wattmåling på sykkel

En watt er rett og slett en måling av kraft, akkurat som kilometer per time er en måling for hastighet. Lær mer om wattmåling ved sykling.

Fra en forskers synspunkt er kraft hvor raskt en syklist utfører arbeid, og arbeid er ganske enkelt kraften beina kan generere ved å presse pedalene, multiplisert med avstanden. Jo mer kraft per gang, desto kraftigere er kraften som brukes for å utføre dette arbeidet, noe som resulterer i høyere watt. Arbeidet, eller energien, måles i “joule”, som er mer kjent som “kalorier. En joule er lik mengden energi som kreves for å produsere en watt i ett sekund. Kraftmålere måler i ‘kilojoule’, og en kj er lik 4.184 kalorier. Hvordan har alt dette å gjøre med sykling? Vel, fra en rytters synspunkt, kraft er hvor effektivt man kan presse ned pedalene. Kraft er et mål på intensitet. Wattmåleren kan brukes som et termometer for å måle intensiteten på kjøreopplevelsen din.

For å måle watt, måler en wattmåler to ting: dreiemoment og kadens. For å oppnå en høyere watt, må du enten øke tråkkfrekvensen i et gitt gir, eller holde tråkkfrekvensen den samme og skifte til et høyere gir; begge vil få deg til å sette ut flere watt, og dermed øke hastigheten. Bare å skifte til et høyere gir og senke tråkkfrekvensen vil øke dreiemomentet, men ikke nødvendigvis watten. Siden alles fysiologi og kjørestiler er forskjellige, er det ikke en spesifikk tråkkfrekvens som er mest effektiv for alle. Tenk tilbake på Jan Ulrich og Lance Armstrong Tour de France-kjempene for et tiår siden. De hadde hver sin distinkte pedalstil; Ulrich ville ha rundt 70 tråkk per minutt oppover stigningen, mens Armstrong ville danse på pedalene med 20-30 høyere. De la begge i en enorm mengde kraft; det ble bare generert annerledes.

Kraft og vekt

For bedre å forstå krafthierarkiet, måles en rytters evne i watt per kilogram (1 kilo tilsvarer 2,2 pund). Klatrere som Alberto Contador tar ut mange watt per kilo, og det er veldig effektivt. Jo mindre kroppsvekt, jo raskere vil en rytter gå med en gitt kraft. Contador klatrer med mye mindre kraft enn Mark Cavendish produserer i en sprint, men Contador opprettholder de wattene for lengre distanser, mens Cavendish gjør det i litt over 400 meter. Som regel kan større ryttere vanligvis produsere høyere watt enn mindre ryttere. Men fordelen med å ha mer kraft har en tendens til å forsvinne etter hvert som det blir brattere. Når det kommer til stigningene, er den største utjevningen blant alle ryttere deres kraft til vekt-forhold.

Relaterte artikler:

Restitusjon når du trener på sykkel

Terskeltrening sykkel

Referanser

Om forfatteren