Vondt oppå foten etter løping

I denne artikkelen vil vi utforske årsakene, symptomene og behandlingsalternativene for vondt oppå foten etter løping.

I begge tilfeller er senene sårbare fordi de ikke er beskyttet av bein, muskler eller fettvev. Her er det du trenger å vite om ekstensor senebetennelse, som ofte er ansvarlig for smerter i toppen av foten når du løper.

Løping er en fantastisk måte å holde seg i form og opprettholde god helse på. Men for noen løpere kan det oppstå problemer, og vondt på oversiden av foten er en av dem. Dette ubehaget kan være frustrerende og hemmende, men med riktig kunnskap og behandling kan du komme tilbake til løpesporet uten smerte. I denne artikkelen vil vi utforske årsakene, symptomene og behandlingsalternativene for vondt oppå foten etter løping.

Årsaker til vondt oppå foten

Det er flere mulige årsaker til smerte på oversiden av foten etter løping. En vanlig årsak er stressfrakturer, som oppstår når det er for mye repetitiv belastning på foten. Dette kan skje hvis du øker treningsmengden for raskt, eller hvis du løper på hardt underlag uten tilstrekkelig demping. Andre årsaker kan inkludere:

1. For stramme sko eller lisser

Feil skotilpasning kan føre til trykk og gnidning på oversiden av foten, spesielt hvis skoene er for stramme eller hvis lisser er knyttet for stramt.

2. Tendinitt

Tendinitt, eller betennelse i sener, kan også føre til smerter på oversiden av foten. Dette kan skyldes overbelastning av fotens sener, spesielt hvis du løper på ujevnt terreng eller med dårlig løpeteknikk.

3. Tåproblemer

Noen ganger kan vondt på oversiden av foten være relatert til tåproblemer, som for eksempel hammertær eller klauvete tær. Dette kan føre til ubalanse og ekstra trykk på oversiden av foten under løping.

Medisinske årsaker til vondt oppå foten

Artritt

Du kan utvikle to typer artritt som kan føre til fotsmerter. Den første, artrose (slitasjegikt), er mer vanlig hos løpere fordi det er en belastningsskade. Når du løper, forårsaker du det samme minitraumer på leddene dine igjen og igjen, og du kan skade brusk i leddene dine.

I motsetning til dette er revmatoid artritt en autoimmun sykdom som også kan påvirke andre deler av kroppen. Foten din kan føles øm eller stiv og bli hoven etter en løpetur. Du kan også miste fleksibilitet i foten.

Du bør oppsøke lege umiddelbart hvis du mistenker artritt, slik at du kan finne en behandlingsplan. Du vil sannsynligvis få tatt røntgen og diskutere fysioterapi eller medisinering.

Senebetennelse

En betent sene er en annen grunn til at folk forteller oss “oversiden av foten min gjør vondt etter løping.” Smerten oppstår midt på foten og nærmere vristen, der stortåen er. Noen utvikler skinnbenssmerter samtidig med senebetennelse.

Ta et betennelsesdempende middel og is ned foten både før og etter løpeturen. Du kan også prøve tågrep-øvelser for å slappe av senen, hvor du prøver å plukke opp noe med tærne.

Stressfraktur i mellomfotsbenet

KAMPANJER HOS MILRAB |

Løpere er kjent for sin intensitet og innsatsvilje. Hvis du har presset deg selv for hardt på løpeturene, kan du utvikle et stressbrudd i ett av de fem mellomfotsbenene. Det er spesielt vanlig blant løpere som kommer tilbake etter en annen skade og som er ivrige etter å gjenvinne formen og begynner for fort.

Hevelse på toppen av foten kan være så alvorlig at du ikke engang kan se blodårene dine. For å behandle et stressbrudd må du ta fri fra løpingen. Du bør også konsultere en lege.

“Vamp Disease”

“Vamp Disease” utvikler seg hos løpere hvis skoene er for trange. Smerten stammer fra der pløsen på skoen berører toppen av foten. “Vamp Disease” er det enkleste løpeproblemet å fikse. Bare løsne lissene eller skaff deg nye løpesko, og sørg for at disse passer ordentlig.

Hvis beinet på toppen av foten fortsatt gjør vondt under løping og ingen av disse hjemmemidlene fungerer, kan du trenge hjelp fra en profesjonell. OrthoBethesda har hjulpet mange løpere med å komme tilbake til rutinene sine smertefritt etter behandling. Ta kontakt og be om en avtale i dag, slik at vi kan evaluere foten din og få deg tilbake på veiene snart.

Symptomer på vondt oppå foten

Symptomene på smerte på oversiden av foten kan variere avhengig av årsaken, men noen vanlige symptomer inkluderer:

  • Smerter eller ømhet på oversiden av foten, spesielt under eller etter løping.
  • Hevelse eller rødhet på det berørte området.
  • Vanskeligheter med å bøye eller strekke foten.
  • Smerter som forverres med aktivitet og bedrer seg med hvile.

Hvis du opplever noen av disse symptomene, er det viktig å ta dem på alvor og søke råd fra en lege eller annet kvalifisert helsepersonell.

Behandling av vondt oppå foten

Behandlingen for smerte på oversiden av foten vil avhenge av årsaken og alvorlighetsgraden av tilstanden. Noen generelle behandlingsalternativer inkluderer:

1. Hvile og avlastning

Det første skrittet i behandlingen er å gi foten tid til å hvile og komme seg. Dette kan bety å redusere eller midlertidig stoppe løping og andre aktiviteter som forverrer smerten.

2. Is og komprimering

Påføring av is og komprimering på det berørte området kan bidra til å redusere betennelse og lindre smerte.

KAMPANJER HOS MILRAB |

3. Tøyeøvelser og styrketrening

Å utføre regelmessige strekkeøvelser og styrketrening kan bidra til å styrke musklene og senerne i foten, og redusere risikoen for fremtidige skader.

4. Tilpasning av skotøy

Det kan være lurt å få sjekket skotilpasningen og eventuelt investere i sko med bedre demping og støtte.

5. Medisiner

I noen tilfeller kan legen din anbefale reseptfrie smertestillende medisiner eller antiinflammatoriske legemidler for å lindre smerte og betennelse.

Vondt oppå foten når du løper

Å oppleve smerter i toppen av foten under løping er en vanlig klage blant turgåere, løpere og andre mosjonister. Smerter i toppen av foten føles vanligvis rett under skolissene og har forskjellige årsaker. Den vanligste årsaken er betennelse i ekstensorsenene, noe som resulterer i en tilstand som kalles footextensor tendinopati eller “senebetennelse”. Det kan skyldes overbelastningsskader eller sko som er for trange.

Symptomer på ekstensor senebetennelse

Hvis du har å gjøre med ekstensor senebetennelse, vil du føle smerte på toppen av foten når du løper eller går. Du kan se hevelse på toppen av foten og legge merke til en stor kul et sted langs senen.

En enkel test for å finne ut om smerten på toppen av foten er et resultat av ekstensor senebetennelse krever at du får en venn til å hjelpe deg. Bøy først foten ned og skyv ned på tærne. Gi nå motstand ved å la noen trykke på tærne dine. Prøv deretter å trekke tærne opp mot motstanden. Hvis du føler smerte over toppen av foten eller langs ekstensorsenen, er ekstensorsenebetennelse sannsynligvis årsaken.

Årsaker til ekstensor senebetennelse

Å finne ut hva som forårsaker fotsmertene dine er det første trinnet for å finne måter å behandle det på. Noen vanlige faktorer som kan føre til ekstensor senebetennelse er:

  • Stramme leggmuskler. Sener kobler muskel til bein. Så hvis leggmusklene dine er stramme, skaper dette ekstra trekk i beinene i foten. Området kan bli betent og smerte oppstår.
  • Overtrening. Når du konstant stresser føttene mens du trener, trenger de fri for å komme seg og reparere. Hvis det ikke tas tilstrekkelig tid, kan det oppstå problemer som ekstensor senebetennelse.
  • Falt fotbue. Å ha flate føtter kan også bidra til senebetennelse på toppen av foten. En falt fotbue endrer fotens struktur, noe som kan skape problemer med ekstensorsenen, og føre til at den blir betent.
  • Løpevaner eller trening. Å gå mye i oppoverbakke eller løpe, spesielt på en tredemølle hvor du ikke veksler med utfortrening, kan legge mer belastning på fotens ekstensor-sener og føre til betennelse. Utforløp fører også til at senene forlenges, noe som også kan føre til betennelse.
  • Skorelaterte årsaker. Å bruke sko som er for små eller som ikke passer ordentlig, eller snøre sko for trange, kan alle bidra til ekstensor senebetennelse ved å skape et trykkpunkt langs toppen av foten. Ikke-atletiske sko kan også være problemet, så vær sikker på at du har på deg komfortable sko som passer riktig når du ikke trener også.

Behandling av smerter oppå foten

KAMPANJER HOS MILRAB |

Hvis du opplever smerter på toppen av foten, har du to grunnleggende alternativer. Du kan prøve å behandle det selv eller du kan oppsøke lege.

Egenpleie

Ekstensor senebetennelse forsvinner ofte etter noen dagers hvile, spesielt hvis du får den tidlig. For milde tilfeller, prøv også å tøye leggmuskelen. Du kan gjøre dette ved å bruke et håndkle til å trekke stortåen mot deg eller ved å prøve å spre tærne så langt fra hverandre som mulig.

Selvmassasje med en foam roller hjelper også, og is og antiinflammatoriske medisiner kan brukes for å redusere betennelse, hevelse og smerte. Kompresjoner og seler kan brukes til å støtte foten eller ankelen, og gir større stabilitet til det smertede området.

Prøv også å løsne lissene og snøre skoene over skotungen i et stigemønster, i stedet for i et typisk kryssmønster, for å avlaste trykket på toppen av foten.

Det er vanligvis trygt å trene gjennom fotekstensor senebetennelse hvis smerten er mild og den ikke påvirker gangen din. Hvis du synes det er for smertefullt å løpe, ta et par dager fri før du prøver igjen. Når ekstensorsenen ikke lenger er betent, vil du kunne gå eller løpe relativt smertefritt.

Når du skal kontakte fastlegen

Hvis smertene dine ikke forsvinner etter å ha prøvd de ovennevnte behandlingene, kan det hende du har å gjøre med en annen skade eller tilstand. Andre tilstander med lignende symptomer inkluderer metatarsale stressfrakturer, atypisk gikt og degenerativ leddgikt.

Rådfør deg med fotterapeuten din eller et annet helsepersonell for å finne den nøyaktige diagnosen og neste trinn. I noen mer ekstreme tilfeller kan en fotterapeut anbefale skreddersydde ortoser eller annen behandling, spesielt hvis du har å gjøre med falne buer.

Forebygging av smerter oppå foten

Ved å ta noen få enkle handlinger, kan du bidra til å redusere sjansene for å ha ekstensor senebetennelse, eller for at det skal oppstå igjen hvis du har blitt diagnostisert med denne tilstanden tidligere.

Forebygging av senebetennelse begynner med å ikke stresse foten for mye med for mye trening eller ved å legge for mye press på føttene på et gitt tidspunkt. Arbeid i stedet for å bygge opp styrken og spensten til det myke vevet rundt føttene sakte over tid.

Det er også viktig å bruke sko som passer godt. Hvis skoene dine sitter riktig, er det mindre sannsynlig at toppen av føttene blir irritert eller betent. Dette innebærer, delvis, å velge sko som er ment for treningen du gjør, enten du går, løper eller annen treningsstudio.

Når bør du oppsøke lege?

Hvis smerten på oversiden av foten vedvarer eller forverres til tross for hvile og hjemmebehandling, bør du oppsøke lege eller annet kvalifisert helsepersonell. De kan hjelpe deg med å identifisere årsaken til smerten og utvikle en behandlingsplan som passer for deg.

Konklusjon

Vondt på oversiden av foten etter løping kan være en kilde til frustrasjon og ubehag, men med riktig kunnskap og behandling kan du komme tilbake til løpesporet uten smerte. Det er viktig å identifisere årsaken til smerten og å ta hensyn til kroppens behov for hvile og rehabilitering. Ved å følge rådene i denne artikkelen og søke hjelp fra helsepersonell om nødvendig, kan du komme deg tilbake til løpingen og nyte fordelene med denne fantastiske aktiviteten.

Referanser

  1. Verywellfit. (2022). Foot Extensor Tendonitis Causes and Treatment. Hentet 8. mai fra https://www.verywellfit.com/how-runners-can-prevent-avoid-top-of-foot-pain-4023628
  2. Ortho Bethesda. (u.å.). Reasons for Top of Foot Pain While Running. Hentet 8. mai fra https://www.orthobethesda.com/blog/why-the-top-of-your-foot-aches-after-running/

Om forfatteren