Vondt i ryggen når jeg hoster

Denne artikkelen vil gå i dybden på årsakene til ryggsmerter ved hosting, tilgjengelige behandlinger, og forebyggende tiltak.

Ryggsmerter er et vanlig helseproblem som påvirker millioner av mennesker over hele verden. En spesifikk og plagsom variant av ryggsmerter er smerter som oppstår når man hoster. Denne artikkelen vil dykke dypt inn i årsakene til ryggsmerter ved hosting, tilgjengelige behandlinger, og forebyggende tiltak. Målet er å gi leserne omfattende kunnskap og praktiske løsninger for å håndtere og forebygge denne typen smerter.

Ryggsmerter ved hosting kan være et tegn på en underliggende helseproblem. Mens det ofte kan være ufarlig, er det viktig å forstå mulige årsaker og når det er nødvendig å søke medisinsk hjelp. Denne artikkelen tar sikte på å informere og gi leserne innsikt i hvordan de kan håndtere og forebygge smerter i ryggen forbundet med hosting.

Årsaker til ryggsmerter ved hosting

Muskelspenninger og belastning

En av de vanligste årsakene til ryggsmerter når man hoster, er muskelspenninger eller belastning. Når man hoster kraftig, kan det føre til sammentrekninger i ryggmuskulaturen, noe som kan resultere i muskelspasmer og smerter. Dette er særlig vanlig blant personer som allerede har en svakhet eller tidligere skade i ryggen.

Skiveutglidning og herniasjon

Skiveutglidning eller herniasjon oppstår når en mellomvirvelskive i ryggraden blir forskjøvet eller sprukket, noe som kan føre til trykk på nerverøttene. Hosting kan forverre denne tilstanden ved å øke trykket på de berørte områdene, noe som fører til skarpe eller strålende smerter i ryggen.

Isjias

Isjias er en tilstand der isjiasnerven, som går fra korsryggen ned til bena, blir irritert eller komprimert. Denne tilstanden kan forårsake smerter i korsryggen som forverres ved hosting. Smerten kan også stråle nedover i benet, noe som er karakteristisk for isjias.

Lungeinfeksjoner og sykdommer

Lungeinfeksjoner som lungebetennelse eller bronkitt kan også føre til ryggsmerter ved hosting. Dette skyldes betennelse og irritasjon i lungevevet, som kan spre seg til nærliggende muskel- og bindevev i ryggen.

Thorakalt aortaaneurisme

Selv om det er sjeldent, kan et thorakalt aortaaneurisme forårsake ryggsmerter ved hosting. Dette er en alvorlig tilstand hvor en del av aorta, kroppens hovedarterie, blir forstørret og kan potensielt sprekke. Smerter som stråler fra brystet til ryggen ved hosting bør tas svært alvorlig og krever øyeblikkelig medisinsk oppmerksomhet.

Relatert: Smerter når brudd gror

Diagnostisering av ryggsmerter ved hosting

Medisinsk historie og fysisk undersøkelse

En grundig medisinsk historie og fysisk undersøkelse er avgjørende for å diagnostisere årsaken til ryggsmerter ved hosting. Legen vil stille spørsmål om smerteintensitet, varighet, og andre symptomer for å få en helhetlig forståelse av problemet.

Bildediagnostikk

  • Røntgen: Kan avdekke benstrukturproblemer og tegn på skader eller slitasje.
  • MR (Magnetisk resonans imaging): Gir detaljerte bilder av bløtvev, inkludert muskler, skiver og nerver.
  • CT (Computertomografi): Kan være nyttig for å få et detaljert bilde av ben og bløtvev, spesielt i komplekse tilfeller.

Nerveundersøkelser

Hvis det er mistanke om nervekompresjon, kan legen utføre nerveundersøkelser for å vurdere nervefunksjonen og identifisere spesifikke nerver som kan være påvirket.

Forebygging av korsryggsmerter ved hoste

Prøv å ha en naturlig bue i ryggen når du hoster, i stedet for å bøye deg fremover. Å holde skuldrene nede (tenk på at de beveger seg bort fra ørene) kan også hjelpe ryggen til å slappe av under en hoste. Hvis du legger hånden ned på en overflate som et bord eller en disk når du hoster, hjelper dette ryggen til å ikke presses sammen.

Relatert: Vondt i brystet når jeg puster

Hva du kan gjøre hvis du har vondt i korsryggen

Det er mange grunner til at du kan ha smerter i korsryggen når du hoster. Noen er enkle å fikse, mens andre kan trenge legehjelp. Her er noen vanlige årsaker til ryggsmerter og tips for å finne lindring:

Bytt ut madrassen din

Hvis madrassen din er over 5 til 7 år gammel, er det kanskje på tide å bytte den. Prøv en fastere eller mykere madrass, alt etter hva ryggen foretrekker. Et tegn på en gammel madrass er hengende i midten eller der du sover.

Stressavlastning

Stress, enten det er fysisk eller følelsesmessig, forårsaker ofte kroppslig stress. Hvis stresset er forårsaket av selve hosten, prøv å slappe av i stedet for å prøve å bekjempe hosten. For følelsesmessig stress kan du redusere stressnivået med pusteøvelser og andre former for egenomsorg.

Bruk støtte når du sitter

Mange jobber krever sittende over lengre perioder. Når du sitter, kan du finne deg selv litt bøyd mot dataskjermen eller et annet referansepunkt. Ideelt sett må du reise deg og bevege deg før ryggen føles sår og støl. Å stå kan hjelpe, i tillegg til å ha en ergonomisk stol og arbeidsoppsett.

Når du sitter, hold ryggen mot stolen. Armene dine bør være i 75 til 90 graders vinkel når du sitter ved et skrivebord. Føttene dine skal være flatt på gulvet. Bruk en fotstøtte hvis føttene dine ikke kan nå gulvet.

Bruk støttende sko

Føttene støtter bena, som støtter ryggen. Å bruke ukomfortable sko kan belaste ryggen. Når du ser etter sko, velg de som har riktige buer og støtte, og sørg for at de sitter riktig. Sjekk sålene for pute.

Trene med riktig teknikk

Overbelastningsskader kan oppstå når du trener for mye for raskt, eller hvis du trener med feil teknikk. For å unngå overbelastning, øker du din fysiske aktivitet gradvis og sørg for å bruke riktige teknikker og utstyr.

Forbedre holdningen din

Når du går, se rett frem og hold hodet balansert over ryggraden. Ikke heng skuldrene ned. Gå fra hæl til tå. Enkelte øvelser kan hjelpe deg med å forbedre holdningen din også.

Varm opp og drikk vann før trening

Før du utfører noen fysisk aktivitet, sørg for å varme opp og tøye forsiktig. Drikk rikelig med vann og unngå å trene i ekstra varme temperaturer. Ellers kan du oppleve en muskelspasme som kan føre til at ryggen din gjør vondt når du beveger deg senere, inkludert når du hoster.

Få riktig opplæring for å unngå yrkesskader

Noen jobber krever mye løfting, bøying, trekking og dytting. Hvis dette er tilfelle for deg, sørg for at du får riktig opplæring i hvordan du utfører disse funksjonene på en måte som støtter kroppen din. Vurdere også om du kan justere arbeidsstasjonen for å lette eller unngå belastning på ryggen.

Håndtere tidligere ryggskade

Hvis du har opplevd en ryggskade tidligere, kan det være mer sannsynlig at du får en ny skade. Samarbeid med legen din for å holde ryggen sunn. Dette kan inkludere spesielle øvelser og kunnskap om symptomer på skader.

Andre behandlinger

Andre behandlinger for ryggsmerter ved hoste inkluderer transkutan elektrisk nervestimuleringsterapi, fysioterapi, massasje, akupunktur, reseptbelagte medisiner og ryggseler og belter.

Når du skal oppsøke fastlege

Hvis ryggsmertene ikke blir bedre innen to uker, kontakt legen din. Du bør også oppsøke legen din hvis du opplever følgende med ryggsmerter:

  • konstant smerte som er verre om natten
  • feber
  • tap av blære- eller tarmkontroll
  • nummenhet, svakhet eller prikking i ett bein eller begge
  • smerte etter et traume, for eksempel et fall
  • bankende smerter i magen
  • uforklarlig vekttap

Du bør også kontakte legen din hvis du opplever kronisk hoste. Å forstå og behandle årsaken til hosten din kan gå langt for å redusere ubehag og forbedre din generelle helse.

Konklusjon

Ryggsmerter ved hosting kan variere fra mild irritasjon til alvorlige smerter som påvirker dagliglivet. Å forstå årsakene og de tilgjengelige behandlingsalternativene er avgjørende for å håndtere og forebygge denne tilstanden. Ved å ta forebyggende tiltak og søke riktig behandling kan man redusere risikoen for ryggsmerter ved hosting og forbedre livskvaliteten.

Referanser

  1. Castillo, E. R., & Lieberman, D. E. (2015). Lower back pain.
    https://academic.oup.com/emph/article/2015/1/2/1795271
  2. Edlow, J. A. (2015). Managing nontraumatic acute back pain.
    https://www.annemergmed.com/article/S0196-0644(14)01509-1/fulltext
  3. Low back pain fact sheet. (2014).
    https://www.ninds.nih.gov/disorders/patient-caregiver-education/fact-sheets/low-back-pain-fact-sheet
  4. Lumbar spinal stenosis. (n.d.).
    https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/lumbar-spinal-stenosis
  5. Signs and symptoms of lung cancer. (2016).
    https://www.cancer.org/cancer/lung-cancer/prevention-and-early-detection/signs-and-symptoms.html
  6. Spinal manipulation for low-back pain. (2013).
    https://nccih.nih.gov/health/pain/spinemanipulation.htm
  7. Verwoerd, A. J. H., et al. (2016). A diagnostic study in patients with sciatica establishing the importance of localization of worsening of pain during coughing, sneezing and straining to assess nerve root compression on MRI.
    https://link.springer.com/article/10.1007/s00586-016-4393-8

Om forfatteren