Vondt i nakken etter søvn

0
506
Vondt i nakken etter søvn
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Å våkne opp med en vond nakke er ikke slik du vil starte dagen. Lær mer om årsaker til smerter i nakken og hvordan du kan forebygge dem.

Vondt i nakken kan raskt føre til dårlig humør, og gjøre enkle bevegelser, som å vri hodet, smertefullt. I de fleste tilfeller er vondt i nakken etter søvn på grunn av sovestilling, typen pute du bruker eller andre søvnproblemer. De fleste av disse tilfellene kan gjøres noe med hvis du vet hvordan.

Hva forårsaker vond nakke når du våkner?

Det er ikke sikkert at du tenker så mye på hvordan du ligger når du sover, eller den typen pute du bruker. Men både sovestilling og pute kan utløse en stiv, vond nakke, og også føre til ryggsmerter og andre typer smerter. Forskning viser at søvnproblemer kan være noe av årsaken. Mye av det som forårsaker vondt i nakken etter søvn er kontrollerbare, noe som betyr at ved å gjøre noen endringer kan du kanskje lindre nakkesmertene.

Sovestillingen din

Alle har sin foretrukne sovestilling, og hvis din er på magen, gjør du ikke nakken noen tjeneste. Når du sover på magen, kan nakken bli vridd til den ene siden i flere timer om gangen. Dette kan anstrenge musklene i nakken, og få dem til å følee ømme og stive om morgenen. Å sove på mangen kan også gi en ekstra belastning på ryggen, spesielt hvis du sover på en madrass uten mye støtte. Dette kan føre til at magen din synker ned i sengen, noe som kan gi stress og trykk på ryggraden og musklene i ryggen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Puten din

Hodet og nakken bruker mange timer hver natt på puten, og det er grunnen til å velge en pute som gir tilstrekkelig støtte for nakken. En pute som ikke støtter hodet og nakken ordentlig, kan skape spenninger i nakkemuskulaturen og forårsake nakkesmerter. Puter av fjær eller skum kan gi en liggestilling som tillater en nøytral ryggrad og nakke.

Plutselig bevegelser

Plutselige bevegelser, som å sitte raskt opp eller kaste lemmene rundt når du drømmer, kan belaste nakkemuskulaturen. Å kaste og snu rundt mens du sover, eller prøver å sove, kan også skape spenning og stress i nakken.

Tidligere skader

Noen typer skader, for eksempel whiplash eller sportsskader, er kanskje ikke alltid vondt med det første. De fulle fysiske effektene kan ofte merkes senere. Hvis du ble skadet på en måte som kan ha skadet nakken din, kan du legge deg og føle at alt er i orden, men våkne neste morgen med en veldig vond og stiv nakke.

Andre årsaker til nakkesmerter når du våkner

Det er sikkert andre årsaker som også kan bidra til at du våkner av nakkesmerter. I noen tilfeller kan du også utvikle en vond nakke i løpet av dagen. Noen vanlige årsaker til nakkesmerter inkluderer:

  • dårlig holdning
  • jobber for lenge ved en datamaskin, eller ser på TV for lenge uten å skifte stilling
  • slitasjegikt i et av de øvre ryggmargsleddene
  • nervekompresjon forårsaket av en skive eller beinspor i nakken

Forebygging av nakkesmerter

For å forebygge nakkesmerter når du våkner, er det grep du kan ta for å støtte nakken og redusere belastningen.

  • Hvis du vanligvis sover på magen, kan du prøve å sove på siden eller ryggen i stedet.
  • Hvis du sover på siden, kan du prøve å legge en pute mellom bena. Dette kan bidra til å holde nakken på linje med ryggraden.
  • Når du sover på siden, må du passe på at puten ikke er høyere under hodet enn den er under nakken. Å tøye musklene enda litt i løpet av natten kan føre til vondt i nakken om morgenen.
  • Prøv å bruke en fjærpute, som lett kan tilpasse seg formen på nakken og hodet. Fjærputer har en tendens til å miste formen over tid, så det er best å bytte dem ut annethvert år.
  • Puter laget med skum kan også bidra til å støtte nakken.
  • Unngå å bruke en pute som er for stiv eller for dyp. Dette kan føre til at nakkemuskulaturen blir bøyd over natten.
  • Hvis madrassen din henger i midten, bør du vurdere å erstatte den med en middels fast madrass som kan støtte ryggen og nakken.
  • I løpet av dagen kan du prøve å opprettholde riktig holdning når du står, går og sitter, spesielt når du er på et skrivebord eller bruker en datamaskin. Unngå å klemme skuldrene og bøye nakken for langt frem.
  • Forsøk å holde telefonen i øyehøyde i stedet for å bøye nakken fremover for å se på den.
  • Trene regelmessig. Fysisk aktivitet kan bidra til å styrke musklene, inkludert de i nakken. Det kan også bidra til å forbedre holdningen din og lindre stress som kan forårsake stive muskler i nakken.

Relaterte artikler:

Hvor mye dyp søvn er normalt pr natt

Hvor mye REM søvn er vanlig

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!