Vondt i muskler etter trening

0
235
Vondt i muskler etter trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

Fysisk aktivitet som legger for mye eller uvanlig belastning på musklene kan føre til smerter. Lær mer om vondt i muskler etter trening.

Alle kan oppleve muskelsårhet, også folk som trener regelmessig og er i god fysisk form. Ømhet og vondt i muskler kan være ubehagelig og forstyrrende. Imidlertid forsvinner smertene vanligvis i løpet av få dager.

Denne artikkelen skisserer årsakene til muskelsårhet og den typiske varigheten av symptomer. Du får også vite mer om behandling som kan bidra til å lindre sårhet i muskler, og hvordan forebygge.

Årsaker til vondt i muskler etter trening

En person kan oppleve muskelsårhet hvis de trener med høyere intensitet. Under fysisk aktivitet utvides kroppens muskler og trekker seg sammen for å støtte bevegelse. Langvarig eller repeterende fysisk aktivitet kan overanstrenge musklene. Denne aktiviteten kan føre til vondt i musklene. Overanstrengelse og sårhet i muskler er mer sannsynlig å oppstå etter fysisk aktivitet som skiller seg fra det normale. Dette kan skyldes:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


  • oftere trening enn vanlig
  • gjennomføring av treningsøkter med høyere intensitet
  • utfører lengre treningsøkter
  • introduserer nye øvelser til en treningsrutine

Sårhet i muskler oppstår vanligvis flere timer etter fysisk aktivitet. Av denne grunn refererer legene til tilstanden som forsinket, begynnende muskelsårhet (DOMS). De fleste opplever DOMS på et tidspunkt, uansett fysisk form. Den eksakte årsaken til DOMS er fremdeles uklar. Noen eksperter tror det kan skyldes mikroskopiske avrivninger i muskelfibrene, som kan utvikle seg under trening. De tror at muskelsårhet er et resultat av at kroppen helbreder disse avrivningene. DOMS skyldes ikke en opphopning av melkesyre i musklene.

Hvor lenge varer det?

Muskelsårhet begynner vanligvis 12–24 timer etter trening, og har en tendens til å toppe rundt 24–72 timer etter treningen. Etter denne tiden vil smertene vanligvis avta. Nivået på smerter en person føler under DOMS avhenger av type, varighet og hyppighet av aktiviteten som forårsaket smerten. Det er mulig å fortsette å trene med sårhet i muskler, men det kan være ubehagelig. Skarpe smerter som oppstår umiddelbart etter aktivitet, kan være et tegn på skader, for eksempel overbelastning eller forstuing. Disse skadene er resultatet av at en muskel, sene eller leddbånd blir strukket eller revet av, og er mer alvorlige enn DOMS, og kan kreve medisinsk hjelp.

Hvordan lindre muskelsårhet?

Ømhet i muskler er normalt og krever sjelden legehjelp. I de fleste tilfeller forsvinner symptomene på egen hånd i løpet av få dager. I mellomtiden er det best å unngå å legge for mye belastning på de belastede musklene. Noen ganger anbefaler folk følgende behandlinger for å lindre sårhet i muskler etter trening:

Massasje: En kvalifisert sportsmassasjeterapeut eller fysioterapeut kan gi massasjer for å lindre muskelsårhet. Massasjer øker blodstrømmen til det skadde området, noe som kan fremme helbredelse og bidra til å lindre smertene.

Varmeterapi: Å ta et varmt bad eller påføre varmeputer kan også stimulere blodstrømmen til de skadde musklene. Varmeterapi har en tendens til å bare gi midlertidig symptomlindring.

Kuldeterapi: Isposer eller isbad kan redusere betennelse og hevelse i musklene.

Forebygging

Selv om det ikke er mulig å forhindre muskelsårhet fullstendig, kan man ta grep for å redusere alvorlighetsgraden av symptomer. Den beste måten å gjøre dette på å bygge seg opp langsom når du gjør eventuelle endringer i treningsrutiner. Denne forsiktige tilnærmingen vil gi musklene bedre tid til å tilpasse seg endringene de opplever.

Relaterte artikler:

Dopamin trening

Skjelving i hendene etter trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-