Vondt i korsryggen gravid

0
407
Vondt i korsryggen gravid
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


Vondt i korsryggen er vanlig blant gravide. Få tips til hva du kan gjøre for å forebygge og lette på ryggsmertene.

Vondt i korsryggen gravid

Ryggsmerter under graviditet er ikke overraskende, men det fortjener fortsatt oppmerksomhet. Vurdere syv måter å lindre ryggsmerter på under graviditet – fra god holdning og fysisk aktivitet til komplementærbehandling. Ryggsmerter under graviditet er vanlig, og det er ikke så rart. Du går opp i vekt, tyngdepunktet ditt endres, og hormonene dine slapper av leddbåndene i leddene i bekkenet. Den god nyheten er at du ofte kan forebygge eller lette ryggsmerter under graviditet.

Her er syv måter du kan forebygge eller lette vondt i korsryggen når du er gravid

Øv på god holdning

Når babyen vokser, forskyves tyngdepunktet ditt fremover. For å unngå å falle fremover, kan du kompensere ved å lene deg tilbake – noe som kan belaste musklene i korsryggen og bidra til ryggsmerter under graviditeten. Husk disse prinsippene for god holdning:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


  • Stå opp rett og høyt.
  • Hold brystet høyt.
  • Hold skuldrene tilbake og avslappet.
  • Ikke lås knærne.

Når du står, bruk en behagelig bred holdning for best mulig støtte. Hvis du må stå i lange perioder, kan du hvile en fot på en lavt trinn – og ta deg tid til hyppige pauser. God holdning betyr også å sitte med omhu. Velg en stol som støtter ryggen, eller legg en liten pute bak korsryggen.

Ha riktig ustyr

Bruk lavhælte, ikke flate sko med god buestøtte. Unngå høye hæler, som kan skifte balansen ytterligere og føre til at du faller. Du kan også vurdere å bruke et støttebelte på barsel. Selv om forskning på effektiviteten av belter til støtte under barsel er begrenset, synes noen kvinner at den ekstra støtten er nyttig.

Løft riktig

Når du løfter en liten gjenstand, skal du sitte på huk og løfte med beina. Ikke bøy i midjen eller løft med ryggen. Det er også viktig å kjenne grensene dine. Be om hjelp hvis du trenger det.

Sov på siden

Sov på siden, ikke på ryggen. Hold det ene eller begge knærne bøyd. Vurder å bruke støtteputer mellom bøyde knær, under magen og bak ryggen.

Prøv varme, kulde eller massasje

Selv om forskning for å støtte deres effektivitet er begrenset, kan massasje eller påføring av en varmepute eller ispose på ryggen hjelpe.

Inkludere fysisk aktivitet i din daglige rutine

Regelmessig fysisk aktivitet kan holde ryggen sterk, og kan lindre ryggsmerter under graviditet. Prøv ut skånsomme aktiviteter – for eksempel turgåing eller svømming. En fysioterapeut kan også vise deg strekk- og tøyeøvelser som kan hjelpe.

Du kan også tøye korsryggen. Hvil på hender og knær med hodet på linje med ryggen. Trekk i magen, bøy ryggen litt i en bue. Hold i flere sekunder, slapp deretter av i magen og ryggen – hold ryggen så flat som mulig. Arbeid gradvis opptil 10 repetisjoner.

Vurdere komplementære terapier

Noe forskning antyder at akupunktur kan lindre ryggsmerter under graviditet. Kiropraktisk behandling kan også gi lindring for noen kvinner. Imidlertid er det behov for ytterligere forskning. Hvis du vurderer en komplementær terapi, kan du diskutere det med helsepersonell. Sørg for å fortelle kiropraktoren eller akupunktøren at du er gravid.

Vite når du skal konsultere legen din

Hvis du har alvorlige ryggsmerter under graviditet, eller ryggsmerter som varer mer enn to uker, snakk med helsepersonell. Han eller hun kan anbefale medisiner som acetaminophen (Tylenol, andre) eller andre behandlinger. Husk at ryggsmerter under graviditet kan være et tegn på for tidlig fødsel eller en urinveisinfeksjon. Hvis du har ryggsmerter under graviditet som er ledsaget av vaginal blødning, feber eller svie under vannlating, må du kontakte lege.

Relaterte artikler:

Salami gravid

Vannkopper gravid

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!