Vondt i korsryggen etter løping

0
63
Vondt i korsryggen etter løping

Sist oppdatert

Smerter i korsryggen etter løping er ikke uvanlig, og noen ganger er det ikke sikkert at det er løping som er årsaken til smertene.

I mange tilfeller er det ikke sikkert at løping er den direkte årsaken til ryggsmerter. Studier har vist at eliteidrettsutøvere, inkludert konkurrerende løpere, faktisk opplever mindre ryggsmerter enn den gjennomsnittlige personen.

Imidlertid kan løping forverre symptomer på ryggsmerter, for eksempel:

  • verkende muskler
  • stikkende smerte
  • smerter når du bøyer ryggen
  • smerter når du løfter

Ryggsmerter som vedvarer eller øker i intensitet kan være et symptom på en underliggende tilstand. Vanlige tilstander som forårsaker ryggsmerter inkluderer hyperlordose, muskelstammer og forstuvninger og herniated plate.

Hyperlordose

Ryggsmerter er ofte forårsaket av en type dårlig holdning. Det er preget av en overdrevet innad kurve av ryggraden i korsryggen. Dette får bunnen til å skyve ut og magen til å lene seg fremover. En profilvisning i speilet viser en C-formet bue. For å teste for hyperlordose hjemme, stå rett mot en vegg med bena skulderbredde fra hverandre, og baksiden av hælene dine omtrent 2 centimeter fra berøring av veggen. Når hodet, skulderbladene og bunnen berører veggen, bør du kunne plassere hånden mellom veggen og den buede delen av ryggen.

Hvis det er mer enn en hånds avstand mellom ryggen og veggen, kan det være en indikasjon på hyperlordose.

Hyperlordose kan være forårsaket av:

  • fedme
  • skade på ryggraden
  • rakitt
  • strukturelle spørsmål
  • nevromuskulære sykdommer

Hyperlordose krever vanligvis ikke medisinsk behandling. Det kan ofte korrigeres ved å forbedre holdningen din gjennom strekninger og øvelser.

Her er noen enkle holdningsøvelser du kan prøve hjemme:

  • Beveg skuldrene sakte opp og ned i en sirkulær bevegelse, trykk fremover på vei opp og ut mot ryggen på vei ned.
  • Forleng armene ut i skulderhøyden og beveg dem i en liten sirkelbevegelse.
  • Mens du står, skal du sette deg ned som om du satt i en stol.
  • Stå høyt, legg en hånd over øret. Hvil den andre hånden og armen flatt ved siden av deg. Len deg i motsatt retning mot dekket øre.

I noen tilfeller kan legen din anbefale et vekttapsprogram, fysioterapi eller medisiner uten medisiner mot smerter.

Forstrekninger og forstuinger

Overdreven fysisk aktivitet kan føre til at muskler og leddbånd i korsryggen strekker seg for mye eller får avrivninger. Dette kan resultere i smerter, stivhet og til og med muskelspasmer.

Forstrekninger og forstuinger i ryggen kan ofte behandles hjemme:

  • Begrens fysisk aktivitet i noen dager. Begynn sakte å trene igjen etter 2 til 3 uker.
  • Påfør is de første 48 til 72 timene, og skift deretter til varme.
  • Unngå aktiviteter som innebærer å vri ryggen eller tunge løft i 6 uker etter at smertene startet.
  • Hvis smerter eller ubehag vedvarer, bør du avtale et møte med legen din.

Relaterte artikler:

Ryggøvelser for vond rygg

Effektive ryggøvelser uten apparater