00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Vondt i kneet etter sykling

De fleste syklister – fra nybegynnere til proffer – vil oppleve knesmerter når de sykler på et eller annet tidspunkt i løpet av sykkelkarrieren.

Faktisk fant en studie av 116 profesjonelle syklister at 94 prosent opplevde en slags overbelastning i løpet av et år, og 23 prosent av disse rytterne rapporterte knesmerter.

Mens profesjonelle ryttere selvfølgelig utsetter seg for en mye større treningsbelastning, har de også fysioterapeuter og osteopater til disposisjon med jevne mellomrom – så hvis nesten en fjerdedel av dem sliter med smerter i kneet, kan vi anta at det vil være et problem for et høyt antall amatører.

Symptomer på knesmerter og hva du kan gjøre

Smerter foran på kneet: Når kneet ditt gjør vondt rett på kneskålen (patella), er det generelt en årsak som følger av dine kraftige lårmuskler. Lårmuskleren dine fester seg til leggen via patellaen, og når du tråkker, kan de levere for mye kraft som kan føre til knesmerter. Sykkel-spesifikke problemer å sjekke for inkluderer salhøyde; sal foran og bak, og / eller sveivlengde.

Å sykle med salen for langt fremover kan også forårsake knesmerter foran på kneet. Salen din skal være plassert slik at den benete delen under kneskålen – er rett over fotkulen, som igjen skal være over pedalen.

Smerter bak kneet: Smerter bak kneet er mindre vanlig enn smerter i fronten, og er generelt lettere å spore tilbake til en overforlenging av kneet. Setet ditt er for høyt eller for langt bak. Prøv å senke salen litt eller bevege den litt frem i forhold til styret.

Denne smerten er også mer vanlig blant syklister som bruker mye tid på sykkel med fast gir; Når du gjør det, bruker du hamstrings til å bremse pedalslaget ditt, noe som kan sette biceps femoris senen (en hamstringmuskel som løper ned på baksiden av beinet ditt mot utsiden av kneet) under for mye belastning og irriterer den. Å gi beina en pause med litt veksling avgir kan også hjelpe.

Smerter på innsiden kneet: Når du føler smerte på knærnes indre (eller mediale sider), se ned på føttene: Feil plassering av kloss er ofte en årsak. Klossposisjonen din påvirker Q-faktoren din, som dikterer hvor langt fra hverandre føttene dine er sidelengs når du tråkker. Ideelt sett bør avstanden være slik at belastningen fra knærne til pedalene dine beveger seg vertikalt uten å skyve kneet innover eller utover.

For mye flyt i pedalene dine kan også forårsake mediale knesmerter. En liten flyt – omtrent 4,5 grader – er alt du trenger for å være komfortabel og unngå at knærne blir stresset.

Smerter på utsiden kneet: Smerter på de ytre (eller laterale) sidene av knærne er ofte forårsaket av iliotibial (IT) båndsyndrom – en stikkende smerte som oppstår når IT-båndet (et fibrøst bindevevbånd som går fra hoften langs lår til tibia) blir stresset og betent. Feiljusterte klosser som får foten til å bli overdrevet presset inn kan forårsake dette. Så kan klosser som er plassert for langt til utsiden av skoene, forårsake for smal holdning på sykkelen.

Relaterte artikler:

Sykling vs løping

Kombinere løping og sykling

Om forfatteren