Vondt i kne etter trening

0
70
Vondt i kne etter trening

Sist oppdatert

Vondt i kne etter trening gjelder ikke bare løpere, selv om dette er et problem mange løpere opplever. Lær mer om årsaker til vondt i kne etter trening.

Vondt i knærne etter trening trenger heller ikke være en skade, men hvis du har vondt i kneet over lenger tid, kan du få sjekket om det er løperkne du har, en vanlig skade blant løpere. Løperkne er et bredt begrep brukt for å beskrive smerten du har dersom du har ett av flere problemer med kneet. Patellofemoral smertesyndrom er et annet begrep på smerter i kne som det kan være vanskelig å bestemme årsaken til.

Årsaker til vondt i knær etter trening

  • Overbelastning. Å bøye knærne gang på gang, eller gjennomføre trening som gir stor belastning på knærne, kan irritere vev og sener i og rundt kneet.
  • Slag mot kneet, eksempelvis hvis du har falt og slått kneet.
  • Feilstilt bein. Hvis noen av beina fra hoftene til anklene ikke er i riktig posisjon, inkludert kneskålen, kan det gi ekstra belastning på visse punkter i knærne. Hvis kneskålen ikke glir mykt når du beveger deg, kan det forårsake smerter.
  • Problemer med føttene. Hvis du er plattfot eller overpronerer, eller leddene rundt føttene beveger seg mer enn de burde, kan det forårsake smerter.
  • Svak lårmuskulatur. De store musklene på fremsiden av lårene holder kneskålen på plass når du bøyer eller strekker ut leddet. For stram eller svak lårmuskulatur kan føre til at kneskålen ikke holder seg på rett plass, og føre til smerter. Som følge av gnisninger rundt kneskålen, kan brusk bli under kneskålen bli ødelagt.

Relaterte artikler:

10 tips for å forebygge skader ved løping

Hvordan løping gir deg skader