Vondt i hofta etter løping

0
94
Vondt i hofta etter løping

Sist oppdatert

Hoftesmerter er vanlig blant løpere, og er i de aller fleste tilfeller ikke alvorlig. Lær mer om årsaker til du har vondt i hofta når du trener løping.

Løpere takler alle slags skader, og på et eller annet tidspunkt inkluderer det sannsynligvis hoftesmerter. Kanskje har du vært heldig, og hvilte, slik at hoftesmertene forsvant, men det er ikke tilfelle for alle som opplever vondt i hofta etter løping.

De fleste løpere har en tendens til å være mer kjent med smerter og skader i kneet, men hofteproblemer er også vanlig blant løpere, spesielt på utsiden av hofta.

Oppsøk lege når du har vedvarende hoftesmerter

Hvis du har vondt i hofta bør du slutte å løpe og oppsøke lege. Det kan være forskjellige årsaker til at du har vondt i hoftene. Årsakene kan avhenge av når, hvor og hvordan du har vondt. Det vil si hvis du har vondt under eller etter en løpetur – eller begge deler, hvor hoftesmerter kommer fra og hvordan den smerten føles.

Mulige årsaker til vondt i hofta

De fleste løpeskader er vanlige og enkle å fikse, og kan i mange tilfeller være forårsaket av overbelastning. Hvis du har en lettere løpeskade, vil du sannsynligvis bli bra så lenge du tar deg tid til å behandle skaden og hvile tilstrekkelig. Hvis du fortsetter å løpe like mye eller mer, risikerer du selvfølgelig å gjøre skaden enda verre.

En av de vanligste årsakene til hoftesmerter er overbelastning. Å løpe er morsomt og fantastisk, men det er også krevende for kroppen din. Denne overbelastningen av muskler kan føre til bursitt, som føles som en sviende eller vond følelse på utsiden av hofta. Du vil sannsynligvis begynne med å føle dette etter en løpetur, og det er det første tegnet på at du bør ta det litt roligere en periode.

Ubalanse i styrke

Ubalanse i styrke i hoftene kan også forårsake problemer. Nesten alle har et bein som er litt lengre enn det andre, og det er helt normalt. Dessverre kan det by på utfordringer hvis du løper mye og langt. En spesialist på idrettsskader skal kunne bestemme om ubalanse er årsaken at du har vondt i hofta. Enten øvelser for å styrke ett bein, eller massasje for å løsne opp muskulaturen kan være hensiktsmessig. God holdning når du løper er også veldig viktig. Jobbe kontinuerlig med riktig holdning når du løper.

Stressfrakturer

Hvis du merker at smertene kommer mer fra innsiden av hoften, og at du løper mye på harde overflater, kan det være en stressfraktur. Gå til legen for å være sikker. Å lege en stressfraktur vil det ta omtrent 6-8 uker, noe som betyr at det ikke skal være noe løping denne perioden. Du kan svømme eller sykle, men bare hvis legen din først klarerer det.

Relaterte artikler:

Trene løping uten skader

Tøye hofte