HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Vondt i hofta etter jogging

Løpere vil ofte måtte takle skader på et eller annet tidspunkt. Smerter i hoftene kan være noe av det vanskeligste og mest ubehagelige.

Kanskje har du vært smart og hvilt når du har fått hoftesmerter etter jogging eller løping, men det gjelder ikke for alle.

De fleste løpere har en tendens til oftere å ha knesmerter og andre skader, men hofteproblemer er også et stort problem, spesielt for kvinner. Flere ting kan gå galt, og problemer kan forverres ved å løpe eller jogge.

Hva er det med hofter?

Hoftene inkluderer området på hver side av bekkenet. Hofteleddet består av toppen av lårbeinet, der det sitter inne i en spesiell hylse i bekkenet (kalt acetabulum). Denne skjøten er det som lar deg bære kroppsvekt på beina, samtidig som det tillater bevegelse og stabilitet. Faktisk er hofteleddet en av de mest stabile i hele kroppen, men på grunn av det utrolige presset er det også usatt for skader.

Årsaker til hoftesmerter og skader

Behandling av hoftesmerter kan være vanskelig å håndtere fordi det er mange potensielle biomekaniske og anatomiske årsaker som noen ganger kan være vanskelig å diagnostisere riktig. Men, som nevnt tidligere, er det beste tiltak uansett å ta fri fra trening hvis du opplever smerter i hoftene.

De fleste løpeskader er vanlige og enkle å ordne opp i. Hvis du har en mindre løpeskade, vil du sannsynligvis bli kvitt det så lenge du tar deg tid til å behandle den ordentlig og hvile.

Overbelastning

En av de vanligste årsakene til hoftesmerter er overbelastning. Løping er morsomt og fantastisk, men det er også krevende for kroppen din. Denne overbelastningen av muskler kan føre til bursitt, som føles som en brennende eller poppende følelse på utsiden av hoften. Du vil sannsynligvis begynne med å føle dette etter en løpetur, og det er det første symptomet som tvinger deg til å redusere farten.

Hvis du tar det med ro, bør du være i stand til å gå. Etter hvert når du blir bedre, bør du tenke nøye igjennom hvordan du legger opp treningen, og ha en gradvis økning i hvor mye du løper hver uke.

Problemer med styrkeubalanse

Styrkeubalanser i hoftene kan også forårsake problemer. Nesten alle har ett bein som er litt lengre enn det andre, og det er helt normalt. Dessverre kan det bli en utfordring hvis du løper lengre distanser. Det kan også være et resultat av en gammel skade du har fra tidligere.

En fysioterapeut eller idrettsmedisiner skal kunne avgjøre om ubalanse er årsaken og tilby hjelp. Enten øvelser for å styrke det ene beinet, eller massasje for å løsne og slappe av, kan være nyttig.

God holdning når du løper er også veldig, veldig viktig. Du vet at det å holde skuldrene og hodet opp er viktig, så vel som riktig steglengde. Å holde hoftene på linje er også en viktig faktor.

Stressfrakturer

Hvis du merker at smertene kommer mer fra innsiden av hoften din, og du pleier å løpe på harde underlag som asfalt, kan det være en stressfraktur. Løping vil definitivt gjøre det verre. Ikke fortsett å løpe til du fysisk ikke kan løpe lenger, og bare kan halte rundt i huset. Gå til legen for å være sikker. Som et hvilket som helst brukket bein, vil det ta omtrent seks til åtte uker å gro, noe som betyr at du ikke skal løpe i denne perioden. Du kan svømme eller sykle lett, men bare hvis legen din klarerer det først.

Bruskavrivninger

Bruskavrivninger i hoften, noen ganger kalt en labral avrivning, tar også tid å helbrede ordentlig. Det mest åpenbare tegnet på denne skaden er en klikkende følelse når du løper, gjerne sammen med sporadisk smerte. Dette er enda mer sannsynlig hvis du nylig har falt eller vridd hoften.

Igjen, slutte å løpe og kontakt en lege. Denne typen skade krever medisinsk veiledning, da behandlingen vil avhenge sterkt av hvor ille avrivningen er. Noen mennesker kan komme seg med litt hvile og fysioterapi, mens mer alvorlige avrivninger kan kreve kirurgi.

Ikke gjør det verre

Det første du alltid bør gjøre når du får vondt fra å løpe, er å slutte å løpe. Det er mange mennesker som ønsker å “løpe gjennom smertene” eller “gå den av.” Det kan hjelpe i noen tilfeller, men du vet ikke hva disse tilfellene er, hvis du ikke har snakket med medisinsk ekspertise først

Å ta en dag eller to fri vil ikke ødelegge kondisjonen din. Jo raskere du tar denne restitusjonen, jo raskere vil du sannsynligvis bli kvitt plagene.

Relaterte artikler:

Trene hofteleddsbøyer

Øvelser for hofte

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!