Vondt i armene etter trening

0
281
Vondt i armene etter trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Nesten alle har opplevd ubehag i musklene på et tidspunkt. Lær mer om hva som er de mest vanlige årsakene, og hvordan forebygge muskelsmerter.

Hva er muskelsmerter?

Muskelsmerter (myalgi) er veldig vanlige. Nesten alle har opplevd ubehag i musklene på et tidspunkt. Fordi det er muskelvev i nesten alle deler av kroppen, kan denne typen smerter føles praktisk talt hvor som helst. Imidlertid er det ingen eneste årsak til muskelsmerter og smerter.

Selv om overbruk eller skade er vanlig, er det andre mulige forklaringer på pågående ubehag.

Hva er de vanligste årsakene til muskelsmerter?

Ofte kan folk som opplever muskelsmerter lett finne årsaken. Dette er fordi de fleste tilfeller av myalgi skyldes for mye stress, spenning eller fysisk aktivitet. Noen vanlige årsaker inkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


  • muskelspenninger i ett eller flere områder av kroppen
  • overforbruk av muskelen under fysisk aktivitet
  • å skade muskelen mens du deltar i fysisk krevende arbeid eller trening
  • hoppe over oppvarminger og kjølige nedturer

Hvilke medisinske tilstander kan forårsake muskelsmerter?

Ikke alle muskelsmerter er relatert til stress, spenning og fysisk aktivitet. Noen medisinske forklaringer på myalgi inkluderer:

  • fibromyalgi, spesielt hvis smerter og smerter varer lenger enn 3 måneder
  • kronisk utmattelsessyndrom
  • myofascial smertsyndrom, som forårsaker betennelse i muskulært bindevev kalt fascia
  • infeksjoner, som influensa, polio eller bakterieinfeksjoner
  • autoimmune lidelser som lupus, dermatomyositis og polymyositis
  • bruk av visse medisiner eller medikamenter, for eksempel statiner, ACE-hemmere eller kokain
  • problemer med skjoldbruskkjertelen, for eksempel hypotyreose eller hypertyreose
  • hypokalemia (lavt kalium)

Å lette på muskelsmerter

Muskelsmerter reagerer ofte godt på behandling du kan gjøre hjemme. Noen tiltak du kan gjøre for å lindre ubehag i muskler fra skader og overforbruk inkluderer:

hvile området av kroppen der du opplever smerter
ta en reseptfritt smertestillende middel, for eksempel ibuprofen (Advil)
påføring av is på det berørte området for å lindre smerter og redusere betennelse

Du bør bruke is i 1 til 3 dager etter en belastning eller forstuing, og bruke varme på alle smerter som kommer igjen etter 3 dager.

Andre tiltak som kan gi lindring av muskelsmerter inkluderer:

  • tøye musklene forsiktig
  • unngå aktiviteter med stor innvirkning før muskelsmerter forsvinner
  • unngå vektløftingsøkter til muskelsmertene er borte
  • gi deg selv tid til å hvile
  • å gjøre stressavlastende aktiviteter og øvelser som yoga og meditasjon for å lindre spenning

Når du skal oppsøke en lege om muskelsmerter

Muskelsmerter er ikke alltid ufarlige, og i noen tilfeller er ikke hjemmebehandling nok til å løse den underliggende årsaken. Myalgi kan også være et tegn på at noe er alvorlig galt i kroppen din.

Du bør oppsøke legen din for:

  • smerter som ikke forsvinner etter noen dager med hjemmebehandling
  • alvorlige muskelsmerter som oppstår uten en klar årsak
  • muskelsmerter som oppstår sammen med et utslett
  • muskelsmerter som oppstår etter et flåttbitt
  • myalgi ledsaget av rødhet eller hevelse
  • smerter som oppstår rett etter endring av medisiner
  • smerter som oppstår med en forhøyet temperatur

Følgende kan være et tegn på en medisinsk nødsituasjon. Kom til sykehuset så snart som mulig hvis du opplever noe av følgende sammen med verkende muskler:

  • plutselig begynnelse av vannretensjon eller en reduksjon i urinvolum
  • svelgevansker
  • oppkast eller feber
  • problemer med å puste
  • stivhet i nakkeområdet
  • muskler som er svake
  • en manglende evne til å bevege det berørte området av kroppen

Tips for å forebygge såre muskler

Hvis muskelsmertene dine er forårsaket av spenning eller fysisk aktivitet, må du gjøre disse tiltakene for å redusere risikoen for å utvikle muskelsmerter i fremtiden:

  • Tøy musklene forsiktig før du deltar i fysisk aktivitet og etter trening.
  • Inkluder en oppvarming og en nedkjøling i alle treningsøktene dine, rundt 10-15 minutter hver.
  • Hold deg hydrert, spesielt på dager der du er aktiv.
  • Delta i regelmessig trening
  • Stå opp og strekk deg regelmessig hvis du jobber fra et skrivebord eller i et miljø som setter deg i fare for muskelspenninger.

Relaterte artikler:

Tøying av armer

Isbad etter trening

Annonse fra X-LIFE