Vondt i akilles etter løping

0
15
VONDT I AKILLES ETTER LØPING
Foto: Fabio Comparelli - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Akilles tendinitt er en overbelastningsskade på akillessenen, båndet av vev som forbinder leggmuskulaturen bak på underbenet til hælbenet.

Akilles tendinitt forekommer oftest hos løpere som plutselig har økt intensiteten eller varigheten av løpeturen. Det er også vanlig hos middelaldrende mennesker som driver med sport, for eksempel tennis eller basketball.

De fleste tilfeller av akillestendinitt kan behandles med relativt enkel egentrening. Det er vanligvis nødvendig for å forhindre gjentatte episoder. Mer alvorlige tilfeller av akillestendinitt kan føre til avrivninger som kan kreve kirurgisk reparasjon.

Symptomer

Smertene forbundet med akillestendinitt begynner vanligvis som en mild smerte bak på benet eller over hælen etter løping eller annen sportsaktivitet. Episoder med mer alvorlig smerte kan forekomme etter langvarig løping eller sprint. Du kan også oppleve ømhet eller stivhet, spesielt om morgenen, noe som vanligvis forbedres med rolig aktivitet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Når skal jeg oppsøke lege

Hvis du opplever vedvarende smerter rundt akillessenen, kontakt legen din. Søk øyeblikkelig medisinsk hjelp hvis smertene eller funksjonshemmingen er alvorlig. Du kan ha en avrevet (sprukket) akillessene.

Årsaker

Akilles tendinitt er forårsaket av gjentatt eller intens belastning på akillessenen, båndet av vev som forbinder leggmuskulaturen med hælbenet. Denne senen brukes når du går, løper, hopper eller skyver opp på tærne.

Akillessenes struktur svekkes med alderen, noe som kan gjøre den mer utsatt for skade – spesielt hos personer som deltar sporadisk i sport, eller som plutselig har økt intensiteten eller mengden løpetrening.

Risikofaktorer

En rekke faktorer kan øke risikoen for akilles tendinitt, inkludert:

  • Kjønn. Akilles tendinittforekommer hyppigst hos menn.
  • Alder. Akilles tendinitt er mer vanlig når du blir eldre.
  • Fysiske problemer. En naturlig flat bue under foten kan gi mer belastning på akillessenen. Fedme og stramme leggmuskler kan også øke spenningen i akilles.
  • Treningsvalg. Å løpe i utslitte sko kan øke risikoen for akilles tendinitt. Senesmerter forekommer oftere i kaldt vær enn i varmt vær, og å løpe i kupert terreng kan også disponere for akilleskade.
  • Medisinsk tilstand. Mennesker som har psoriasis eller høyt blodtrykk har høyere risiko for å utvikle akillessene.
  • Medisiner. Enkelte typer antibiotika, kalt fluorokinoloner, har vært assosiert med høyere frekvenser av akilles tendinitt.

Komplikasjoner

Akilles tendinitt kan svekke senen, noe som gjør den mer sårbar for avrivinger – en smertefull skade som vanligvis krever kirurgi.

Forebygging

Selv om det kanskje ikke er mulig å forhindre akilles tendinitt, kan du ta tiltak for å redusere risikoen:

  • Øke aktivitetsnivået gradvis. Hvis du begynner på et treningsregime, må du starte sakte og gradvis øke treningsvarigheten og intensiteten.
  • Ta det med ro. Unngå aktiviteter som legger for mye stress på senene dine, for eksempel å løpe i bakker. Hvis du deltar i en anstrengende aktivitet, må du varme deg opp først ved å trene i et lavere tempo. Hvis du merker smerter under en bestemt øvelse, må du stoppe og hvile.
  • Velg skoene dine nøye. Skoene du bruker når du trener, skal gi tilstrekkelig demping for hælen og bør ha en fast buestøtte for å redusere spenningen på akillessenen. Bytt ut slitte sko. Hvis skoene dine er i god stand, men ikke støtter føttene, kan du prøve buestøtter i begge skoene.
  • Tøye ut. Ta deg tid til å tøye leggmuskulaturen og akillessenen om morgenen, før trening og etter trening for å opprettholde fleksibilitet. Dette er spesielt viktig for å unngå gjentakelse av akillestendinitt.
  • Styrke leggmuskulaturen. Sterke leggmuskler gjør at leggen og akillessenen bedre takler påkjenningene de møter med aktivitet og trening.
  • Trene alternativt. Alternative aktiviteter med stor innvirkning, for eksempel løping og hopping, med aktiviteter med lite belastning, for eksempel sykling og svømming.

Relaterte artikler:

Hvordan bli kvitt smerter i akilles

Vond akilles løping

Annonse fra MILRAB