00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Vondt foran på leggen ved jogging

Beinhinnebetennelse er en type leggsmerte foran på leggen, og løping eller jogging er kan være en utløsende årsak. Det er ikke alvorlig, og det er ting du kan gjøre for å bli bedre.

Sjekk om du har beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse skjer vanligvis når du trener løping. Du vil ha smerter og ømhet langs forsiden av leggbeinet.

Årsaker til beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse kan oppstå når du har lagt for mye stress på beinet.

Du er mer sannsynlig å få beinhinnebetennelse hvis:

  • du har begynt å trene etter at du ikke har vært aktiv på en stund
  • du løper eller hopper på harde overflater
  • du ikke har en god løpeteknikk

Ting du kan gjøre for å bli bedre

Beinhinnebetennelse blir vanligvis bedre i løpet av få uker. Det er ting du kan gjøre for å bli bedre raskere.

  • ta paracetamol eller ibuprofen for å lindre smerten
  • legg en ispose (eller pose med frosne grønnsaker) i et håndkle på leggbeinet i opptil 20 minutter hver 2. til 3. time
  • bytt til skånsom trening som yoga eller svømming mens du restituerer fra skaden
  • trene på mykt underlag, hvis du kan, når du føler deg bedre
  • varm opp før trening og tøye etter trening
  • sørg for at sko støtter føttene dine ordentlig

Hva du ikke bør gjøre

  • ikke fortsett med treningen som utløste skaden
  • ikke gå tilbake til treningen på det nivået du var på – bygg opp igjen gradvis

Relaterte artikler:

Forebygge beinhinnebetennelse

Trening med beinhinnebetennelse

Om forfatteren