20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Vondt bak leggene etter løping

Løping bygger styrke, forbedrer humøret og øker stoffskiftet, men kan også gi vondt i leggene av forskjellige årsaker.

Med alle fordelene ved å løpe, er det også farer som følger med overbelastede muskler, spesielt i leggene. Heldigvis er det måter å redusere og behandle leggesmerter på når du løper – fra å tøye ut etter en joggetur til å drikke rikelig med vann og bruke gode løpesko.

Hva er leggsmerter?

For å forstå hva som forårsaker leggesmerter, er det viktig å først forstå området der leggssmerter har sin opprinnelse. Leggen er sammensatt av to muskler: gastrocnemius og soleus. De blir med på akillessenen, som er koblet til hælbenet. Når en av disse musklene blir strukket eller får avrivninger, vil det typisk føre til leggsmerter.

Det er noen få tegn på at du kan ha overbelastning av leggmuskulatur. Den første er at du kan føle en verkende eller stikkende smerte i leggen. Du kan også oppleve at leggen er stiv eller svak når du går, eller at det er vanskelig å stå opp på tærne. Det kan også være blåmerker på leggen i en eller to dager.

Årsaker til leggsmerter

Leggsmerter oppstår når muskler plutselig trekker seg sammen og forårsaker kramper. Det er noen få ting som kan utløse kramper, inkludert dehydrering, mineralmangel eller anstrengende trening som å løpe. Overbruk av leggmusklene under fysisk aktivitet kan føre til en belastning eller akillestendinitt, som oppstår når akillessenen blir betent.

Hvordan forebygge vonde legger

Den gode nyheten er at smerter i leggen kan reduseres eller forhindres ved å ta visse forholdsregler. Å tøye etter et løp kan styrke leggmuskulaturen og forhindre stram leggmuskulatur mens du trener. For en grundig tøyning kan trening av yoga bidra til å målrette de riktige musklene for å forhindre overbelastning i leggmuskulaturen.

Det er viktig å sørge for at du ikke overbelaster deg når du trener, ved å løpe for langt eller løpe opp en for bratt bakke. Bygg deg opp gradvis hvis du begynner på noe nytt, som å trene for et langt løp. Vann hjelper også. Drikk rikelig med vann og etter trening.

Hvis leggene gjør vondt når du løper, må du sørge for at du har på deg gode løpesko. Det er anbefalt at du bruker komfortable sko med god demping, i tillegg til å bruke sko med tykkere eller høyere hæl for å redusere strekningen på leggen.

Behandling av leggsmerter

Leggsmerter kan behandles på flere måter. Hvis du har kramper, hjelper det å forsiktig tøye eller massere muskelen. Hvis du opplever en belastning eller akillestendinitt, kan du bruke RICE-behandling:

  • Hvile beinet.
  • Ise den smertefulle delen av leggen i 20 minutter med en ispose eller pose frosne erter.
  • Komprimere det smertefulle området med et bandasje, med mindre smertene blir verre, i så fall løsner du bandasjen.
  • Løfte beinet mens du sitter eller ligger.

For å lindre smerte og redusere hevelse, kan du også ta ikke-steroide antiinflammatoriske legemidler, som ibuprofen, eller tøye leggen ved å gjøre tåehev. Det er best å ikke løpe før ankelen og kneet fungerer godt og leggen er sterk.

Relaterte artikler:

Hvordan trene legger

Smerter i leggen foran

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE