Vitaminer i poteter

0
205
Vitaminer i poteter
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Alle potettyper er rike på karbohydrater og inneholder en moderat mengde kalorier, samt fiber, vitaminer og mineraler.

Den typen poteter som kan være den sunneste er de med mørkere farge. Pigmentene i disse potetene gir flavonoider og karotenoider som fremmer god helse.

Vitaminer i poteter

Poteter har lite kalorier, inneholder ikke kolesterol eller fett og inneholder mye fiber. Vitaminer i poteter er det rikelig av, med betydelige mengder vitamin C og kalium, samt vitamin B-6 og jern. En middels potet vil gi omtrent 110 kalorier i form av karbohydrater, og omtrent 8 prosent av det anbefalte daglige behovet av fiber. En potet gir omtrent 45 prosent av dagsbehovet for vitamin C og nesten 18 prosent for kalium, et essensielt mineral. Ernæringen i poteter kan også skilte med små mengder kalsium, magnesium, sink og fosfor.

Rik på karbohydrater

Alle poteter er rike på komplekse karbohydrater, som inneholder stivelse, glykogen og fiber. Karbohydrater er kroppens drivstoffkilde og er avgjørende for muskel- og hjernehelse. Mens overflødige karbohydrater, som all annen mat, kan bidra til vektøkning, er de viktige for kroppen din. Mat som er rik på karbohydrater og fiber kan bidra til å redusere risikoen for hjertesykdommer, beskytte mot diabetes og kontrollere vekten når de er en del av et balansert kosthold. Næring i poteter gir også fiber, som kan bidra til å senke kolesterolet og holde fordøyelsessystemet ditt sunt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Typer poteter

Potettyper kommer i et bredt spekter av farger, inkludert hvitt, gult, rødt og blått. De er også klassifisert i henhold til stivelsesinnholdet. Poteter med høyt stivelsesinnhold brukes vanligvis til pommes frites, samt bakte poteter og potetmos. Poteter med lavt stivelsesinnhold kalles også voksaktige poteter, og de er vanligvis gode i potetsalater, fordi de holder formen og ikke faller fra hverandre. Mens alle varianter inneholder omtrent den samme næringen og mengder karbohydrater, inneholder de mer fargerike variantene også pigmenter som kalles karotenoider og flavonoider, som kan beskytte cellene dine mot oksidativ skade. Mørkegule poteter inneholder betakaroten, et næringsstoff som kroppen din kan bruke til å produsere A-vitamin.

Søtpoteter

Søtpoteter er rent teknisk ikke poteter, siden de kommer fra en annen familie av planter, men de er i slekt. Poteter i alle farger er fra den botaniske familien Solanaceae, mens søtpoteter er fra familien Convolvulaceae. Søtpoteter er tilgjengelige i oransje, hvite, røde og gylne potettyper. Den oransje sorten kalles også yam. Søtpoteter inneholder mer mangan enn vanlige poteter og inneholder mye betakaroten. I motsetning til vanlige poteter inneholder de ikke alkaloider som kan fremprovosere en allergisk reaksjon hos noen mennesker.

Relaterte artikler:

Karbohydrater i potet

Næringsinnhold potet

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-