Vitaminer i kiwi

0
266
Vitaminer i kiwi
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Kiwi er en næringstett frukt, rik på næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Lær mer om hvilke vitaminer vi finner i kiwi.

Næringsinnhold og vitaminer i kiwi

Kiwi har et rykte som helsekost på grunn av sitt høye vitamin C-innhold, men frukten er også rik på andre næringsstoffer. Disse kan bidra til å redusere blodtrykket, øke sårheling, bidra til å opprettholde tarmhelsen og mer. Tabellen nedenfor viser mengden spesifikke næringsstoffer i en kiwi som veier 69 g. Den viser også hvor mye av hvert næringsstoff en voksen trenger per dag, i henhold til kostholdsretningslinjer. Spesifikke krav varierer imidlertid, avhengig av en persons alder og kjønn.

Næringsstoff1 kiwi (69 g)Daglig behov, voksen
Energi (kalorier)42.11,600–3,000
Karbohydrater (gram)10.1, including 6.2 g of sugar130
Fiber (gram)2.122.4–33.6
Kalsium (mg)23.51,000–1,300
Magnesium (mg)11.7310–420
Fosfor (mg)23.5700–1,250
Kalium (mg)2154,700
Kopper (mcg)90890–900
Vitamin C (mg)6465–90
Folat (mcg)17.2400
Betakaroten (mcg)35.9No data
Lutein & zeaxanthin (mcg)84.2No data
Vitamin E (mg)1.015
Vitamin K (mcg)27.875–120

Kiwi inneholder også små mengder jern, vitamin A og andre B-vitaminer enn folat.

Kiwifrukt i kostholdet

Nedenfor er noen tips for å integrere kiwi i kostholdet:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Lag kiwikopper ved å skjære en moden kiwi i to, la skallet være på og spis hver halvdel med en skje.
  • Lag en fruktcocktail med kiwi, ananas, mango og jordbærbiter.
  • Lag en grønn smoothie eller juice med kiwi, spinat, eple og pære.
  • Frys skiver av kiwi og spis dem som snacks eller dessert på en varm dag.
  • Legg terninger av kiwi i en salat med spinat, valnøtter, tørkede tyttebær, terninger eple, fetaost og en lett vinaigrette dressing.

Relaterte artikler:

Sunn og god smoothie med spinat og kiwi

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!