Vitaminer i gulrot

0
268
Vitaminer i gulrot
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Gulrot er kalorifattig og en god kilde til fiber. I tillegg er de spekket med vitaminer kroppen din trenger hver dag.

Vitaminer i gulrot

Gulrøtter er en av de mest konsumerte grønnsakene vi har. Selv om poteter ofte kan være favoritten, har gulrøtter fremdeles mye å tilby. Disse søte grønnsakene er kalorifattige, er en god kilde til fiber og er utrolig allsidig mat. De er også spekket med vitaminer, noe som gjør dem til et billig – og et langt smakfullt alternativ enn å ta multivitamin.

Vitamin A

Gulrøtter inneholder ikke vitamin A, men de er en utmerket kilde til betakaroten, antioksidantkarotenoidet som kroppen din kan omdanne til vitamin A. Dette fettløselige næringsstoffet er viktig for immunitet, organfunksjon, øyehelse og visuell skarphet – det hjelper øynene dine med å justere seg i dempet lys. En kopp rå, hakkede gulrøtter gir omtrent 50 kalorier og 430 prosent av den daglige verdien for vitamin A. Kokte gulrøtter er en enda mer konsentrert kilde, med omtrent 530 prosent av den anbefalte daglige verdien per kopp.

Vitamin K

Gulrøtter er også en utmerket kilde til vitamin K. Selv om kroppen din kan produsere dette fettløselige næringsstoffet fra bakterier i tarmen, trenger du fortsatt en liten mengde hver dag for å beskytte mot mangel. K-vitamin er hovedsakelig nødvendig for å få blod til å koagulere, men det er også antatt å spille en viktig rolle i å bygge og opprettholde sunne bein. En 1 kopp servering med rå hakkede gulrøtter gir 21 prosent av den daglige verdien for vitamin K, mens en servering av kokte gulrøtter leverer nærmere 27 prosent av den anbefalte daglige verdien.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Vitamin C

Gulrøtter gir C-vitamin også. Dette antioksidantnæringsstoffet spiller en viktig rolle i produksjonen av vevet som utgjør blodkar, bein, tenner, tannkjøtt, muskler og hud. Det støtter også immunforsvarets funksjon og hjelper kroppen din å absorbere jernet i bønner, korn og andre plantebaserte matvarer. En kopp hakkede, rå gulrøtter gir omtrent 13 prosent av den daglige verdien for vitamin C. Fordi det vannoppløselige vitaminet brytes ned av varme, er imidlertid kokte gulrøtter omtrent 40 prosent lavere i vitamin C enn det rå variasjon.

B-vitaminer

Å inkludere gulrøtter i kostholdet ditt vil øke inntaket av flere viktige B-vitaminer. Selv om disse vannløselige næringsstoffene primært er ansvarlige for å hjelpe kroppen din med å konvertere karbohydrater, protein og fett til energi, er de også involvert i andre prosesser. Vitamin B-6 hjelper til med å omsette aminosyrer til proteiner, mens tiamin støtter nerve- og hjernefunksjon. En 1 kopp servering av rå, hakkede gulrøtter gir 9 prosent av den daglige verdien for vitamin B-6 og 6 prosent hver av de daglige verdiene for tiamin, niacin og folat. Som du kanskje forventer, er kokte gulrøtter litt lavere i B-vitaminer.

Helsehensyn

Mange av de helsemessige fordelene forbundet med gulrøtter kommer fra det høye betakaroteninnholdet. For å maksimere disse fordelene, er det best å tilberede gulrøtter og servere dem med en liten mengde fett. Betakaroten blir mer tilgjengelig når dens cellevegger er litt ødelagt, og fett hjelper kroppen din i å absorbere betakaroten. Gulrøtter som har blitt stekt eller sautert i olivenolje, er en hjertesunn siderett. Dampede gulrøtter kan lagd puré av og brukes til å lage en naturlig søt krydder til grillet fisk eller en rik, kremet suppe.

Relaterte artikler:

Næringsinnhold gulrot

Gulrot karbohydrater

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!