Vitaminer i frukt

0
36
Vitaminer i frukt
Foto: Jo Sonn - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Vi trenger alle å spise minst to porsjoner frukt hver dag. Så hvorfor ikke velge frukt som smaker godt og ernæringsmessig er det beste valget for deg?

Blåbær

De er søte, saftige, smakfulle og spekket med fiber. Blåbær inneholder også mange antioksidanter som beskytter cellene dine mot skade på frie radikaler. Du kan drysse dem på alt fra yoghurt, havregryn, salater, eller spise dem som snacks. Faktisk rangerer blåbær høyt for å bekjempe kreft. Noen undersøkelser antyder til og med at blåbær kan bidra til å redusere aldersrelatert hukommelsestap.

Granateplefrø

Granateplefrø kan være små, men ikke la størrelsen lure deg. Disse små frøene er fylt med noen av de kraftigste plantebaserte næringsstoffene (polyfenoler) som hjelper til med å redusere oksidativt stress og betennelse. Forskning knytter også antioksidantforbindelser i granateplefrø (ellaginsyre og antocyaniner) med å senke blodtrykk og kolesterolnivå.

Bringebær

Disse bærene inneholder viktige næringsstoffer og vitaminer. De inneholder mye fiber, vitamin C og antioksidanter og inneholder også lite sukker. Bringebær er også fulle av de plantenæringsstoffene som kalles polyfenoler, som reduserer oksidativ skade. En kopp friske bringebær gir også 65 kalorier, 8 gram fiber og 5,4 gram naturlig sukker. Det er vanskelig å finne en annen frukt med mer kostfiber som hjelper på fordøyelsen, blodsukkerkontrollen og vekttap. Bringebær er også en god kilde til naturlig sødme som kan hjelpe deg med å redusere eller eliminere annet tilsatt sukker.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Appelsiner

Appelsiner er fullpakket med vitamin C og kalium. De inneholder også flavonoider, plantenæringsstoffer med betennelsesdempende egenskaper. De er også den perfekte frukten å spise før en langvarig trening eller aerob aktivitet. Å spise en appelsin er bedre enn å bare drikke juicen. Du får 3 gram fiber i en appelsin, som har 69 kalorier og 12 gram naturlig sukker.

Epler

Epler er en av de beste fruktene, med lang holdbarhet å nyte på farten. Så hvis du alltid har dem med deg, kan du spise epler i stedet for annet usunn snack. Den ekstra bonusen er at epler tilbyr litt tilfredsstillende søtt, sammen med fiber. Epler er også fullpakket med antioksidante næringsstoffer, og vitamin A og C, og har vist seg å bidra til å redusere kolesterol på grunn av deres høye løselige fiberinnhold.

Når du velger epler, er det bare å passe på størrelsen. Noen veldig store eplesorter kan inneholde 200 kalorier eller mer. Men ett middels eple med skall har bare 95 kalorier, 4 gram fiber og 19 gram naturlig sukker. Uansett er epler et sunt og godt supplement i kostholdet ditt.

Relaterte artikler:

Fiber i frukt

Frukt med lite kalorier

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 30% RABATT!