Vitaminer i egg

0
265
Vitaminer i egg
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Egg inneholder en rekke viktige vitaminer, og har i tillegg alle de essensielle aminosyrene, noe som gjør de til en komplett proteinkilde.

Vitaminer i egg

Hardkokte egg er fylt med næringsstoffer, protein og sunt fett. Ett stort hardkokt egg (50 gram) gir:

  • Kalorier: 77
  • Karbohydrater: 0,6 gram
  • Totalt fett: 5,3 gram
  • Mettet fett: 1,6 gram
  • Enumettet fett: 2,0 gram
  • Kolesterol: 212 mg
  • Protein: 6,3 gram
  • A-vitamin: 6% av dagsbehov
  • Vitamin B2 (riboflavin): 15% av dagsbehov
  • Vitamin B12 (kobalamin): 9% av dagsbehov
  • Vitamin B5 (pantotensyre): 7% av dagsbehov
  • Fosfor: 86 mg, eller 9% av dagsbehov
  • Selen: 15,4 mcg, eller 22% av dagsbehov

Næringsinnhold i egg

For alle næringsstoffene egg har å by på, er de mat med lite kaloriinnhold. Hardkokte egg gir bare 77 kalorier, 5 gram fett og en veldig liten mengde karbohydrater. De er også en veldig god kilde til magert protein, til rundt 6 gram per egg. Videre inneholder egg et komplett utvalg av aminosyrer, noe som betyr at de er en komplett proteinkilde.

Hardkokte egg tilbyr også forskjellige viktige næringsstoffer, inkludert vitamin D, sink, kalsium og alle B-vitaminene. De er en spesielt god kilde til riboflavin (vitamin B2) og vitamin B12.vMange av næringsstoffene i egg er utelukkende i eggeplommen, mens eggehviten først og fremst inneholder protein.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

En utmerket kilde til protein av høy kvalitet

Protein er viktig for mange komponenter i helsen din, inkludert å bygge muskler og bein, og produserer hormoner og enzymer. Egg gir omtrent 6 gram protein av høy kvalitet. Faktisk er egg en av de beste proteinkildene du kan spise. Dette skyldes deres komplette proteinprofil; Egg inneholder alle ni essensielle aminosyrene.

En vanlig misforståelse er at proteinet bare finnes i eggehvite. Imidlertid kommer nesten halvparten av eggets proteininnhold fra eggeplommen. Derfor er det best å glede seg over hele egget – eggeplomme og alt – for å dra nytte av proteinet og næringsstoffene egg har å by på.

Høyt i kolesterol, men øker ikke risikoen for hjertesykdom

Gjennom årene har egg fått et dårlig rykte på grunn av det høye kolesterolinnholdet. Det er sant at egg er pakket med kolesterol. Et stort hardkokt egg gir 212 mg kolesterol, som er 71% av dagsbehovet. Nyere studier viser imidlertid at kostholdskolesterol har veldig liten effekt på kolesterol i blodet. For de fleste er kostholdskolesterol ikke forbundet med risikoen for hjertesykdommer, og øker ikke det totale kolesterolet eller «dårlige» LDL-kolesterolnivået.

Faktisk kan eggforbruk forbedre «godt» HDL-kolesterol. I tillegg fant to studier på over 100 000 friske voksne at å spise ett helt egg per dag ikke var knyttet til økt risiko for hjertesykdom. Imidlertid bør personer med diabetes utvise forsiktighet når de spiser egg, ettersom noen undersøkelser indikerer at å spise 7 egg per uke kan øke risikoen for hjertesykdommer. Til syvende og sist trengs det mer forskning på koblingen mellom det å spise egg og risikoen for hjertesykdom hos personer med diabetes.

Relaterte artikler:

Protein i et egg

Jern i egg

Annonse fra X-LIFE