Vitaminer i brokkoli

0
150
Vitaminer i brokkoli
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Brokkoli er et ernæringsmessig kraftverk full av vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter. Lær mer om hvilke vitaminer du finner i brokkoli.

Brokkoli

Brokkoli er en grønn grønnsak som tilhører planteartene kjent som Brassica oleracea. Det er nært beslektet med kål, rosenkål, grønnkål og blomkål – alle spiselige planter som i det hele tatt kalles cruciferous grønnsaker.

Det er tre hovedvarianter av brokkoli:

  • Calabrese brokkoli
  • Spirende brokkoli
  • Lilla blomkål – til tross for navnet en type brokkoli

Brokkoli er et ernæringsmessig kraftverk full av vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter. Grønnsaken er full av vitaminer, mineraler og bioaktive forbindelser. En av brokkoliens største fordeler er næringsinnholdet. Den er lastet med en lang rekke vitaminer, mineraler, fiber og andre bioaktive forbindelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Vitaminer i brokkoli

Én kopp (91 gram) rå brokkoli inneholder:

  • Karbohydrater: 6 gram
  • Protein: 2,6 gram
  • Fett: 0,3 gram
  • Fiber: 2,4 gram
  • C-vitamin: 135% av dagsbehovet
  • A-vitamin: 11% av dagsbehovet
  • Vitamin K: 116% av dagsbehovet
  • Vitamin B9 (folat): 14% av dagsbehovet
  • Kalium: 8% av dagsbehovet
  • Fosfor: 6% av dagsbehovet
  • Selen: 3% av dagsbehovet

Brokkoli kan spises kokt eller rå – begge deler like sunt men gir forskjellige næringsprofiler. Ulike tilberedningsmetoder, for eksempel koking, mikrobølgeovn, steking og damping, endrer grønnsakens næringssammensetning, spesielt reduserer det vitamin C, så vel som løselig protein og sukker. Damping ser ut til å ha færrest negative effekter på næringsinnholdet til brokkoli. Uansett om grønnsaken er rå eller kokt, er brokkoli en utmerket kilde til vitamin C. Bare en halv kopp (78 gram) kokt brokkoli gir 84% av anbefalt daglig inntak – mer enn hva en halv appelsin kan gi.

Brokkoli inneholder potente antioksidanter

Antioksidantinnholdet i brokkoli kan være en av dens viktigste velsignelser for forebygging av sykdommer. Antioksidanter er molekyler som hemmer eller nøytraliserer celleskader forårsaket av frie radikaler. Dette kan føre til redusert betennelse og en generell helsebeskyttende effekt. Brokkoli har høye nivåer av glukoraphanin, en forbindelse som omdannes til en potent antioksidant kalt sulforaphane under fordøyelsen. Testrør- og dyreforsøk indikerer at sulforaphane kan gi flere helsemessige fordeler, inkludert redusert blodsukker, kolesterolnivå, oksidativt stress og kronisk sykdomsutvikling. Imidlertid er mer forskning nødvendig for å forstå dens rolle i mennesker. Brokkoli inneholder også målbare mengder av antioksidantene lutein og zeaxanthin, noe som kan forhindre oksidativt stress og celleskader i øynene dine

Relaterte artikler:

Brokkoli næringsinnhold

Brokkoli karbohydrater

Annonse fra X-LIFE