Vitaminer i banan

0
245
Vitaminer i banan
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Bananer inneholder flere viktige næringsstoffer til fordel for fordøyelse, hjertehelse og vekttap. Lær mer om hvilke vitaminer vi har i bananer.

Bortsett fra å være veldig næringsrike, er bananer også en veldig praktisk mat som du enkelt kan ha til snacks og mellommåltider.

Vitaminer i banan

Bananer inneholder en god del fiber, i tillegg til flere antioksidanter. En mellomstor banan (118 gram) kan også skilte med:

  • Kalium: 9% av dagsbehovet
  • Vitamin B6: 33% av dagsbehovet
  • C-vitamin: 11% av dagsbehovet
  • Magnesium: 8% av dagsbehovet
  • Kobber: 10% av dagsbehovet
  • Mangan: 14% av dagsbehovet
  • Netto karbohydrater: 24 gram
  • Fiber: 3,1 gram
  • Protein: 1,3 gram
  • Fett: 0,4 gram

Hver banan har bare rundt 105 kalorier og består nesten utelukkende av vann og karbohydrater. Bananer inneholder svært lite protein og nesten ikke fett. Karbohydrater i grønne, umodne bananer består stort sett av stivelse og resistent stivelse, men når banan modnes, blir stivelsen til sukker (glukose, fruktose og sukrose).

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Bananer inneholder næringsstoffer som modererer blodsukkernivået

Bananer er rike på pektin, en type fiber som gir bananen sin svampete form. Umodne bananer inneholder resistent stivelse, som fungerer som løselig fiber og slipper unna fordøyelsen. Både pektin og resistent stivelse kan moderere blodsukkernivået etter måltidene og redusere appetitten ved å bremse tømming av magen.

Videre rangerer bananer også lavt til middels på den glykemiske indeksen (GI), som er et mål – fra 0–100 – på hvor raskt mat øker blodsukkernivået. GI-verdien av umodne bananer er omtrent 30, mens modne bananer rangerer rundt 60. Gjennomsnittsverdien av alle bananer er 51. Dette betyr at bananer ikke bør forårsake store topper i blodsukkernivået hos friske personer. Imidlertid gjelder ikke dette for personer med diabetes type 2, som sannsynligvis bør unngå å spise mye modne bananer – og overvåke blodsukkeret nøye hvis de gjør det.

Relaterte artikler:

Næringsinnhold banan

Sukker i banan

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!