Vil du ha en fiks på løping? Les dette!

0
185
Vil du ha en fiks på løping


HØSTSALG!



«Alle» vet at løping er en av de mest effektive måtene å trene på, men er vi villige til å løpe? Er det en enkel fiks på å komme i gang med løping?

Løping er enkelt (og krevende)

Løping er en enkel treningsform, men samtidig krevende, spesielt dersom målet ditt er å utnytte ditt fulle potensial som løper. Det finnes ingen «quick fix» for å bli god til å løpe, men det er heller ikke rakettforskning. Løpere på alle nivå kan ha en jevn og god formutvikling, men det forutsetter at treningen er lagt opp på en måte som tar utgangspunkt i den sitt formnivå. Så en enkel fiks for løping for deg, blir å trene i takt med at kroppen blir sterkere. Da kan du øke treningsmengde og trening med vekslende intensitet i et tempo som gjør at du har en jevn og god formutvikling. En viktig årsak til at løping er så krevende for mange, er at de ikke tar hensyn til eget formnivå når de setter i gang med trening.

Fiks #1: Test ut hvor dine grenser går

Før du går i gang med systematisk løpetrening må du finne ditt formnivå. Er du nybegynner kan det være vanskelig å vite. Du bør ha trent noen uker for å vite hvor dine grenser går med tanke på treningsmengde. Hvor mye du tåler av hard trening er ikke så viktig når du er nybegynner, fordi du mest sannsynlig tåler lite trening med høyere intensitet. For å holde motivasjonen oppe bør du derfor trene med lav intensitet over en lengre periode, slik at kroppen får en gradvis tilvenning til løping, og belastningen det kan være på kroppen.

Fiks #2: Sett deg mål med løpingen

Å sette seg klare og spesifikke treningsmål med løpingen vil gjøre det enklere for deg å motivere deg for trening. Det vil også gjøre det enklere å strukturere treningen, hvis du følger et enkelt og fleksibelt treningsprogram. Du kan ha som mål å løpe en distanse på en bestemt tid, eller gå x antall kilo ned i vekt. Målet er vel nesten alltid å bli i bedre form, men det lar seg vanskelig måle, men hva er bedre form? Du må sette opp et mål som lar seg måle.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Fiks #3: Lytt til kroppen og ha en gradvis progresjon i treningsmengde

Det tar tid å bli i god form med løping, og du være tålmodig og la kroppen få tiden den trenger. Presser du på for hardt, vil det nesten alltid føre til stagnasjon, og kanskje du også blir i dårligere form. I verste fall blir du skadet. Ved å ha en gradvis progresjon i økt treningsmengde fra uke til uke, der du planlegger og gjennomfører nødvendig restitusjon, vil det gi deg den beste formutviklingen. Også når du trener på denne måten vil du oppleve stagnasjon, men det betyr ikke at du ikke blir i bedre form, bare at kroppen kalibrerer, og da må du variere treningen og øke gradvis med hvor mye du trener.

Fiks #4: Oppretteholde motivasjonen for løping

Å opprettholde motivasjonen er limet i løpetreningen din. Uten motivasjon vil du antakelig raskt slutte med løping. Du må trene løping på en måte som motiverer for videre trening, og det gjør du ved å gjøre løpetreningen lystbetont trening. Lystbetont trening er ikke lik for hard trening. Det kan gjøre når løping har blitt en rutine og du ikke lenger trenger noen ytre motivasjon for å trene løping. Det vil være perioder der du ikke har lyst til å trene løping, men du bør gjøre det likevel, bare i mindre doser. Etter kort tid vil lysten til å trene løping komme tilbake. Regelmessig trening er viktig for at løping skal sette seg som en rutine, og etter hvert vil treningen gå på autopilot.

Fiks, men ikke «quick fix» på løping

Som du allerede vet, kan løping være krevende, men det er noe av sjarmen med løping. Det er ikke sikkert løping hadde vært like interessant hadde ikke vært for at løpetrening hele tiden utfordrer deg og dine grenser. Som vi var inne på innledningsvis, finnes ingen «Quick fix» på hvordan du skal bli god til å løpe, men den gode nyheten er at alle kan bli bedre til å løpe bare du gir det litt tid. Hvis du synes det tar lang tid, kan trøsten være at det å trene for hardt og for mye med mål om å komme raskt i form, med stor sannsynlighet ikke vil gi deg den beste formutviklingen, tvert imot.

Relaterte artikler:

Hvordan trene løping for nybegynnere

Tips til nybegynnere som vil komme i form med løping

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!