Raskere ned i vekt med løpetrening
Raskere ned i vekt med løpetrening
30. oktober 2017
Jogge hver dag for å gå ned i vekt
Jogge hver dag for å gå ned i vekt
31. oktober 2017

Viktigheten av fett når du trener løping

Viktigheten av fett når du trener løping

Viktigheten av fett når du trener løping

Viktigheten av sunt fett når du trener løping. Lær hva slags type fett som er bra for løpere, og hvorfor det er viktig.

Fett når du trener løping kan være et elsk-hat forhold. Fettholdig mat smaker godt, men du blir fortalt at du bør styre unna fet mat. Ernæringsfysiologer forteller oss at vi må kutte ned på inntaket av fett. Likevel, visse typer næringsstoffer er viktige for kroppen, fordi de inneholder fettsyrer som vi trenger, som kilde til energi når vi trener løping.

Fett og løping

Fett er et viktig næringsstoff som bidrar til god helse, og kan også gjøre deg til en bedre løper.

Det er to forskjellige typer fett, mettede og umettede fettsyrer. Mettede fettsyrer finner vi mye av i prosessert mat, og det beste er å unngå disse fettsyrene. Umettede fettsyrer er sunt fett, som vi blant annet får fra fisk, egg, nøtter og olivenolje.

Fett er en viktig del av kostholdet til løpere, og kan senke kolesterolnivået, og redusere risikoen for hjertesykdommer og diabetes 2.

Hvor mye fett du trenger hver dag

Eksperter er uenige i om hvor mye fett du trenger hver dag, og det varierer mellom alt fra 10-25% av det daglige kaloriinntaket. Trener du mye løping vil du ha et større behov for fett, men det er ingen grunn til å overdrive fettinntaket.

Jo sunnere fett du velger, jo bedre vil det være for ytelsen og kvaliteten på treningsøktene. Fett kan gjøre deg trett og uopplagt, og det er ikke noe løpere eller andre som driver med fysisk aktivitet ønsker.

To typer fett

Du bør i størst mulig grad unngå mettede fettsyrer. For mye mettede fettsyrer kan føre til økt kolesterolnivå og blokkering av blodårer. Du har likevel behov for noe mettede fettsyrer, som du kan få i deg gjennom ost, kjøtt og smør.

Tips for å redusere inntaket av mettede fettsyrer

  • Kutt ut smør, og bruk olivenolje i stedet.
  • Redusere inntaket av ost
  • Redusere inntaket av rødt kjøtt, og spis magert kjøtt
  • Spis mer frukt og grønnsaker

Umettede fettsyrer er bra for kroppen og finnes i blant olivenolje og fisk. Nedenfor finner du gode kilder til umettet fett:

  • Olivenolje
  • Nøtter
  • Frø
  • Fisk
  • Egg

Hvorfor det er viktig å spise sunt fett

Når du løper, og spesielt når du løper maraton eller andre langdistanseløp, vil du tømme glykogenlagrene, og kroppen begynner gradvis å forbrenne mer fett. Fettlagrene utgjør en nærmest utømmelig energikilde, og vi ønsker å fylle disse lagrene med sunt fett.

Konklusjon

Fett er nærmest tabu for mange løpere, og noe mange mener at man i størst mulig grad bør styre unna. Det du trenger er sunt fett gjennom umettede fettsyrer. Det gir deg bedre helse, og kan også gjøre deg til en bedre løper.

Relaterte artikler:

Løpetrening for effektiv fettforbrenning

Trene før frokost for økt fettforbrenning

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *