Viktige næringsstoffer i grønnsaker

0
239
Viktige næringsstoffer i grønnsaker
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

OPPTIL 50% PÅ 

TRENINGS

UTSTYR!

Retningslinjer for kosthold anbefaler at man spiser mer næringsrik og sunn mat, og grønnsaker er viktige av flere årsaker. Lær mer om viktige næringsstoffer i grønnsaker!

Grønnsaker kan være gode kilder til følgende viktige næringsstoffer.

  • Kalsium: Kalsium er viktig for sunne bein og tenner. Det er også nødvendig for normal funksjon av muskler, nerver og noen kjertler.
  • Fiber: Kosthold rik på kostfiber har vist seg å ha en rekke gunstige effekter, inkludert redusert risiko for hjertesykdom.
  • Folat: sunne dietter med tilstrekkelig folat kan redusere kvinnens risiko for å få et barn med hjerne- eller ryggmargsdefekt.
  • Jern: Nødvendig for sunt blod og normal funksjon av alle celler.
  • Magnesium: Magnesium er nødvendig for sunne bein og er involvert i mer enn 300 enzymer i kroppen din! Utilstrekkelige nivåer kan føre til muskelkramper og høyt blodtrykk.
  • Kalium: Diett som er rik på kalium kan bidra til å opprettholde et sunt blodtrykk.
  • Sodium: Trengs for normal cellefunksjon i hele kroppen. De fleste dietter inneholder for mye natrium som er assosiert med høyt blodtrykk.
  • A-vitamin: Holder øynene og huden sunn og beskytter mot infeksjoner.
  • C-vitamin: Hjelper med å helbrede kutt og sår og holder tennene og tannkjøttet sunt.

Næringsstoffer i grønnsaker er viktige for helse og vedlikehold av kroppen din. Å spise et kosthold rikt på grønnsaker kan redusere risikoen for hjerneslag, kreft, hjertesykdommer og type 2-diabetes. En til fire kopper grønnsaker anbefales hver dag, avhengig av hvor mange kalorier du trenger.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Hvordan spise mer grønnsaker

Hvorfor spise grønnsaker

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!