Viktige næringsstoffer i grønnsaker

0
182
Viktige næringsstoffer i grønnsaker

Retningslinjer for kosthold anbefaler at man spiser mer næringsrik og sunn mat, og grønnsaker er viktige av flere årsaker. Lær mer om viktige næringsstoffer i grønnsaker!

Grønnsaker kan være gode kilder til følgende viktige næringsstoffer.

  • Kalsium: Kalsium er viktig for sunne bein og tenner. Det er også nødvendig for normal funksjon av muskler, nerver og noen kjertler.
  • Fiber: Kosthold rik på kostfiber har vist seg å ha en rekke gunstige effekter, inkludert redusert risiko for hjertesykdom.
  • Folat: sunne dietter med tilstrekkelig folat kan redusere kvinnens risiko for å få et barn med hjerne- eller ryggmargsdefekt.
  • Jern: Nødvendig for sunt blod og normal funksjon av alle celler.
  • Magnesium: Magnesium er nødvendig for sunne bein og er involvert i mer enn 300 enzymer i kroppen din! Utilstrekkelige nivåer kan føre til muskelkramper og høyt blodtrykk.
  • Kalium: Diett som er rik på kalium kan bidra til å opprettholde et sunt blodtrykk.
  • Sodium: Trengs for normal cellefunksjon i hele kroppen. De fleste dietter inneholder for mye natrium som er assosiert med høyt blodtrykk.
  • A-vitamin: Holder øynene og huden sunn og beskytter mot infeksjoner.
  • C-vitamin: Hjelper med å helbrede kutt og sår og holder tennene og tannkjøttet sunt.

Næringsstoffer i grønnsaker er viktige for helse og vedlikehold av kroppen din. Å spise et kosthold rikt på grønnsaker kan redusere risikoen for hjerneslag, kreft, hjertesykdommer og type 2-diabetes. En til fire kopper grønnsaker anbefales hver dag, avhengig av hvor mange kalorier du trenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Relaterte artikler:

Hvordan spise mer grønnsaker

Hvorfor spise grønnsaker

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her