Vekttap ved stress

0
461
Vekttap ved stress
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Lær mer om hvordan stress kan forstyrre kroppens indre funksjon, og hvordan du kan håndtere stressrelatert vekttap.

Vekttap ved stress

For mange mennesker kan stress ha en direkte innvirkning på vekten. Om det forårsaker vekttap eller vektøkning kan variere fra person til person – og til og med situasjon fra situasjon. I noen tilfeller kan stress føre til at man utelater måltider eller gjør dårlige valg av mat. For andre kan stress føre til at man mister helt lysten til å spise. Ofte er denne endringen bare midlertidig. Vekten din kan komme tilbake til normalt når det som forårsaker stresset har gått over.

Tegn på at vekttapet er stressrelatert

Stress kan forårsake mer enn bare uventet vekttap. Andre symptomer på stress inkluderer:

  • hodepine
  • fordøyelsesproblemer
  • smerte og pine
  • anspente muskler
  • humøret endres
  • utmattelse
  • problemer med å falle eller sove
  • problemer med korttidsminne
  • økt hjerterytme
  • redusert sexlyst

Hvorfor stressrelatert vekttap skjer

Når du er stresset, kan du ha et annet atferdsmønster enn vanlig, som å jobbe deg gjennom lunsj eller holde deg sent oppe for å oppfylle en viktig frist. Disse forstyrrelsene kan forverre kroppens indre reaksjon på stress.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Kroppens respons «kamp eller flukt» kan øke hastigheten på stoffskiftet

Når du er stresset, går kroppen over i «kamp eller flukt» modus. Også kjent som den «akutte stressresponsen», forteller denne fysiologiske mekanismen til kroppen din at den må svare på en opplevd trussel. Kroppen din svarer med å frigjøre hormoner som adrenalin og kortisol. Adrenalin forbereder kroppen din for høy aktivitet, men det kan også minimere behovet for å spise. I mellomtiden signaliserer kortisol for kroppen din å midlertidig undertrykke funksjoner som ikke er viktige under en krise. Dette inkluderer fordøyelses-, immun- og reproduksjonssystemet.

Hyperstimulering kan føre til gastrointestinal nød

Kroppen din bremser fordøyelsen under «kamp eller flukt» responsen, slik at den kan fokusere på hvordan du reagerer på stresset.

Dette kan føre til ubehag i mage-tarmkanalen, for eksempel:

  • magesmerter
  • halsbrann
  • diaré
  • forstoppelse

Kronisk stress kan forsterke disse symptomene og føre til andre underliggende tilstander, som irritabel tarm. Disse endringene i fordøyelsessystemet kan føre til at du spiser mindre og deretter mister vekt.

Du føler kanskje ikke lyst til å spise

Den altoppslukende kraften av stress kan gjøre at du ikke kan tenke på noe annet. Dette kan påvirke spisevanene dine. Du føler deg kanskje ikke sulten eller glemmer å spise helt når du opplever stress, noe som fører til vekttap.

Hyperstimulering kan påvirke kroppens evne til å behandle og absorbere næringsstoffer

Når du er stresset, behandler kroppen din mat annerledes. Stress påvirker vagusnerven din, som påvirker hvordan kroppen din fordøyer, absorberer og metaboliserer maten. Denne forstyrrelsen kan føre til uønsket betennelse.

Nervøs aktivitet forbrenner kalorier

Noen mennesker bruker fysisk aktivitet for å jobbe seg gjennom stress. Selv om et treningsdrevet endorfinrush kan redusere stresset ditt, kan deltakelse i mer fysisk aktivitet enn normalt føre til uventet vekttap. Noen ganger utløser stress ubevisst bevegelse, som å trampe med foten eller å tappe med fingrene. Disse ticsene kan hjelpe kroppen din med å behandle følelsene dine, men de forbrenner også kalorier.

Søvnforstyrrelse påvirker kortisolproduksjonen

Stress kan gjøre det vanskelig å sove. Det kan også påvirke kvaliteten på søvnen du har, noe som fører til at du blir treig og trøtt. Disse forstyrrelsene kan påvirke kortisolproduksjonen, noe som kan påvirke stoffskiftet. Matvanene dine kan også bli påvirket.

Når er vekttap grunn til bekymring?

Selv om det å gå ned et halvt kilo ikke er grunn til bekymring, er uventet eller uønsket vekttap en belastning på kroppen din. Kontakt lege hvis du har mistet fem prosent eller mer av den samlede kroppsvekten i løpet av en periode på 6 til 12 måneder.

Du bør også konferere lege hvis du:

  • går ned i vekt uten å prøve
  • har kronisk hodepine
  • har smerter i brystet
  • føler deg vedvarende «på kanten»
  • bruker alkohol eller narkotika for å takle stress

Legen din kan avgjøre om symptomene dine er relatert til stress eller på grunn av en annen underliggende tilstand. Uansett årsak, kan legen din hjelpe deg med sunne mestringsstrategier eller foreskrive medisiner, om nødvendig.

Relaterte artikler:

Dårlig immunforsvar stress

Aldri mer stress med trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!