Vekta står stille

0
117
Vekta står stille
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Du har jobbet hardt for å følge et sunt kosthold og forbedre treningsvanene. Du går ned før det stopper helt opp. Lær mer om hvordan du skal takle vekttapplatåer.

Ikke bli motløs. Det er normalt at vekttap går sakte og jevn. Ved å forstå hva som forårsaker et vekttapplatå, kan du bestemme hvordan du skal svare på og unngå tilbakefall på dine nye, sunne vaner.

Hva er et vekttapplatå?

Å nå et vekttapplatå skjer til slutt med alle som prøver å gå ned i vekt. Likevel blir de fleste overrasket når det skjer med dem, fordi de fortsatt spiser sunt og trener regelmessig. Den frustrerende virkeligheten er at selv godt planlagt vektnedgangsinnsats kan stoppe opp.

Hva forårsaker et vekttapplatå?

I løpet av de første ukene med å gå ned i vekt, er et raskt fall i vekt normalt. Til dels skyldes det at når du kutter kalorier, får kroppen behov for energi til å begynne med ved å bruke lagrene med glykogen, en type karbohydrat som finnes i muskler og lever. Glykogen er delvis laget av vann, så når glykogen forbrennes for energi, frigjør det vann, noe som resulterer i vekttap, der det meste vann. Denne effekten er imidlertid midlertidig.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Når du går ned i vekt, mister du litt muskler sammen med fett. Muskler hjelper med å holde hastigheten du forbrenner kalorier (metabolisme) oppe. Når du går ned i vekt, avtar stoffskiftet ditt, og får deg til å forbrenne færre kalorier enn det du gjorde med mer vekt. Det langsommere stoffskiftet vil redusere vekttapet, selv om du spiser samme antall kalorier som hjalp deg med å gå ned i vekt. Når kaloriene du forbrenner tilsvarer kaloriene du spiser, når du et platå. For å gå ned mer i vekt, må du enten øke din fysiske aktivitet eller redusere kaloriene du spiser. Å bruke den samme tilnærmingen som fungerte innledningsvis kan opprettholde vekttapet, men det vil ikke føre til mer vekttap.

Hvordan kan du overvinne et vekttapplatå?

Når du kommer til et platå, kan det hende du har mistet all vekten du vil ha på din nåværende diett- og treningsplan. Spør deg selv om du er fornøyd med din nåværende vekt, eller om du vil gå ned mer, i så fall må du justere vekttap-programmet.

Hvis du er opptatt av å miste mer vekt, kan du prøve disse tipsene for å komme deg over platået:

  • Vurder vanene dine på nytt. Se tilbake på mat- og treningsplanen din. Forsikre deg om at du ikke har sluppet opp på regimet, ved at du spiser større porsjoner eller trener mindre. Forskning tyder på at av-og-på slanking bidrar til platåer.
  • Kutt flere kalorier. Kutt ytterligere på dine daglige kalorier, forutsatt at dette ikke får deg under 1200 kalorier. Færre enn 1200 kalorier om dagen er kanskje ikke nok til å forhindre deg i å gå konstant sult, noe som øker risikoen for overspising.
  • Trene regelmessig og mer. De fleste bør trene 30 minutter om dagen, nesten hver dag i uken. Men folk som prøver å gå ned i vekt, bør trene oftere enn det eller øke intensiteten på treningen for å forbrenne flere kalorier. Å legge til øvelser som vektløfting for å øke muskelmassen din vil hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier.
  • Legg mer aktivitet inn i løpet av dagen. Tenk utenfor treningsstudioet. Øk din generelle fysiske aktivitet gjennom dagen ved å gå mer og bruke bilen mindre, eller prøv å gjøre mer hagearbeid eller ta en vårrengjøring. Enhver fysisk aktivitet vil hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier.

Relaterte artikler:

Hvorfor jeg ikke går ned i vekt

Spis deg slank

Annonse fra X-LIFE