Vegetarmat protein

0
280
Vegetarmat protein
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


En vanlig bekymring med vegetariske og veganske dietter, er at de kan mangle tilstrekkelig med protein. Lær mer om vegetarmat rik på protein.

Vegetarmat protein

Imidlertid er mange eksperter enige om at et godt planlagt vegetarisk eller vegansk kosthold kan gi deg alle næringsstoffene du trenger. Når det er sagt, inneholder visse typer plantemat mat betydelig mer protein enn andre. Og dietter med høyere proteininnhold kan fremme muskelstyrke, metthetsfølelse og vekttap.

Her er 17 typer plantemat som inneholder en høy mengde protein per porsjon.

Seitan

Seitan er ‘kjøtt’ laget av hvetegluten. Det høye proteininnholdet, kjøttlignende tekstur og allsidighet gjør det til et populært plantebasert proteinvalg blant mange vegetarianere og veganere.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Tofu

Tofu, tempeh og edamame stammer alle fra soyabønner, en komplett proteinkilde. De inneholder også mengder av flere andre næringsstoffer og kan brukes i en rekke oppskrifter.

Linser

Linser er næringskraftverk. De er rike på proteiner og inneholder mengder andre næringsstoffer. De kan også bidra til å redusere risikoen for forskjellige sykdommer.

Bønner

Bønner er helsefremmende belgfrukter, fulle av proteiner, som inneholder en rekke vitaminer, mineraler og gunstige planteforbindelser.

Ernæringsgjær

Ernæringsgjær er en populær plantebasert ingrediens som ofte brukes til å gi retter en melkefri ostesmak. Den inneholder mye protein, fiber og er ofte forsterket med forskjellige næringsstoffer, inkludert vitamin B12.

Spelt

Spelt er korn med høyt proteininnhold. De er en flott kilde til forskjellige vitaminer og mineraler og et godt alternativ til vanlige korn.

Hampfrø

Hampfrø inneholder en god mengde komplett, fordøyelig protein, samt helsefremmende essensielle fettsyrer med tanke på hva som er optimalt for menneskers helse.

Grønne erter

Grønne erter inneholder proteiner, vitaminer og mineraler.

Spirulina

Spirulina er en næringsrik proteinrik mat med mange gunstige helseforbedrende egenskaper.

Amaranth og quinoa

Amaranth og quinoa er korn som gir deg en komplett proteinkilde. De kan tilberedes og spises på lik linje med tradisjonelle korn som hvete og ris.

Ezekiel

Ezekiel og andre brød laget av spiret korn har en forbedret protein- og næringsprofil, sammenlignet med mer tradisjonelle brød.

Soyamelk

Soyamelk er et proteinrikt alternativ til kumelk. Det er et allsidig produkt som kan brukes på mange forskjellige måter.

Havre

Havre er ikke bare næringsrik, men også en enkel og deilig måte å innlemme planteprotein i et vegansk eller vegetarisk kosthold.

Villris

Vill ris er en velsmakende, næringsrik plantekildekilde. De som er avhengige av villris som mat, bør ta forholdsregler for å redusere arseninnholdet.

Chiafrø

Chiafrø er en allsidig kilde til planteprotein. De inneholder også en rekke vitaminer, mineraler, antioksidanter og andre helsefremmende forbindelser.

Nøtter og frø

Nøtter og frø er en enkel måte å få i seg planteprotein, vitaminer og mineraler i kostholdet. Velg å konsumere dem rå, uten andre tilsetningsstoffer for å maksimere næringsinnholdet.

Proteinrik frukt og grønnsaker

Visse frukt og grønnsaker inneholder mer protein enn andre. Inkluder dem i måltidene for å øke det daglige proteininntaket.

Relaterte artikler:

Byggryn gluten

Havremel gluten

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!