Vegetar vs vegan

0
31
Vegetar vs vegan
Foto: Alexandra Golovac - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Den primære forskjellen mellom veganere og vegetarianere er at vegetarianere bare unngår kjøtt, mens veganere unngår alle produkter fra dyr, inkludert egg, honning og meieriprodukter.

Fordi veganere har et mer begrenset kosthold, er de mer utsatt for visse ernæringsmessige mangler enn vegetarianere, og de må sørge for å inkludere B-vitaminer, jern, D-vitamin, kalsium og protein i kostholdet.

I følge The Academy of Nutrition and Dietetics kan begge diettene være sunne, ernæringsmessige tilstrekkelige og gi helsemessige fordeler som bidrar til sykdomsforebygging. Forskjellen mellom å gå vegan versus vegetarianer er hovedsakelig fokusert på dyrenes rolle i matproduksjonen.

Mens begge diettene fokuserer på å spise mer plantebasert mat, har vegetarianere lov til å inkludere egg, honning og meieriprodukter. Veganere utelater all animalsk mat eller animalsk mat, inkludert kjøtt, fjærfe, meieri, honning og egg. Begge «disse diettene kan være helt trygge hvis de gjøres ordentlig. Du trenger være veganer eller vegetarianere for å nå dine helse- eller vektkontrollmål.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Og mens den ene dietten ikke nødvendigvis er tryggere enn den andre, kan det være enklere å prøve vegetarisme først, hvis du bare begynner. Vegetarisme er litt mindre begrensende, og dermed lettere å konsumere et mer balansert inntak av næringsstoffer.

Her er hva eksperter vet om forskjellen mellom vegan og vegetarisme og dens helseeffekter.

Forskjellen mellom veganske og vegetariske ernæringsmangler

Sammenlignet med altetende, krever det å være veganer og vegetarianer mer oppmerksomhet og innsats for å sikre at alle næringsstoffer blir tatt hensyn til. Det er lettere å bli mangelfull på B-vitaminer, jern, vitamin d, kalsium og protein. Imidlertid vil veganere ha en mye høyere risiko for alle disse manglene, mens en vegetarianer som planlegger og balanserer måltider riktig, vil ha mye mindre risiko for mangler generelt.

En studie publisert i Næringsstoffer i 2014 fant at veganere hadde et gjennomsnitt på 738 milligram kalsium per dag, noe som er godt under 1000 milligram per dag anbefalt. Faktisk var det det laveste nivået av daglig kalsiuminntak fra noen grupper i studien. Semi-vegetarianere konsumerte derimot mest kalsium på rundt 1470 milligram per dag. Semi-vegetarianere i studien var de som spiste kjøtt og fisk en gang per uke eller mindre.

I en annen studie, publisert i 2010 i European Journal of Clinical Nutrition, fant forskere at 52% av veganere hadde mangel på B12, sammenlignet med bare 7% av vegetarianere. Når det er sagt, er ikke vegetarianere alltid sunnere enn veganere. Alt kommer an på hva du velger å spise uavhengig av hvilket kosthold du følger.

Det er for krevende å si at et spesifikt næringsstoff ville være rikelig i vegetariske dietter kontra veganere. Hvis vegetarianere spiser mye egg og meieriprodukter, vil de sannsynligvis ikke ha noen mangler. Hvis de bare spiser egg og meieriprodukter 1 til 2 ganger i uken, kan de ha like mange mangler som veganere, siden det er nøkkelforskjellen mellom diettene.

Hvis du ikke får i deg nok næringsstoffer, kan du prøve kosttilskudd for å gjøre opp forskjellen. Imidlertid, alt varierer fra person til person, og avhenger av andre begrensninger eller preferanser i kostholdet.

De fleste veganere og vegetarianere vil ha nytte av algeolje -en overlegen planteform av omega-3 – et grunnleggende multivitamin. Og muligens kalsium, vitamin D og B-vitaminer.

Forskjellen mellom veganske og vegetariske helsemessige fordeler

I en studie, publisert 2017 i Critical Reviews in Food Science and Nutrition, analyserte forskere resultater fra nesten 100 studier. De fant at veganere og vegetarianere hadde en lavere kroppsmasseindeks, lavere totale kolesterolnivåer og lavere glukosenivå sammenlignet med folk som spiste kjøtt. Dette kan forklare hvorfor gjennomgangen også konkluderte med at vegetarianere hadde en lavere risiko for å dø av iskemisk hjertesykdom og kreft. Og spesielt veganere hadde en enda lavere risiko for å dø av kreft enn vegetarianere eller altetende.

Både veganske og vegetariske dietter kan være sunne. Riktig planlagt vegetarisk og veganske dietter er sunne, ernæringsmessige tilstrekkelige og kan gi helsemessige fordeler for forebygging og behandling av visse sykdommer.

Relaterte artikler:

Vegetarianer vs veganer

Pesco vegetarianer

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!