Veganske proteinkilder

0
28
Veganske proteinkilder
Foto: Anh Nguyen - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

En vanlig bekymring med veganske dietter er at de kanskje mangler tilstrekkelig med protein. Lær mer om hvor du finner de beste veganske proteinkildene.

Imidlertid er mange eksperter enige om at et godt planlagt vegetarisk eller vegansk kosthold kan gi deg alle næringsstoffene du trenger. Når det er sagt, inneholder visse vegetabilske matvarer betydelig mer protein enn andre. Og kosthold med høyere proteininnhold kan fremme muskelstyrke, metthet og vekttap.

Seitan

Seitan er en kjøtterstatning laget av hvetegluten. Det høye proteininnholdet, kjøttlignende tekstur og allsidighet gjør det til et populært plantebasert proteinvalg blant mange vegetarianere og veganere.

Tofu, Tempeh, Edamame

Tofu, tempeh og edamame stammer alle fra soyabønner, en komplett proteinkilde. De inneholder også store mengder av flere andre næringsstoffer og kan brukes i en rekke oppskrifter.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Linser

Linser er ernæringsmessige kraftverk. De er rike på proteiner og inneholder store mengder andre næringsstoffer. De kan også bidra til å redusere risikoen for ulike sykdommer.

Kikerter og de fleste bønner

Bønner er helsefremmende, proteinpakkede belgfrukter som inneholder en rekke vitaminer, mineraler og gunstige planteforbindelser.

Ernæringsgjær

Ernæringsgjær er en populær plantebasert ingrediens som ofte brukes til å gi retter en meierifri ostesmak. Den inneholder mye protein, fiber og er ofte beriket med forskjellige næringsstoffer, inkludert vitamin B12.

Spelt og Teff

Spelt og teff er gamle proteiner med høyt proteininnhold. De er en flott kilde til forskjellige vitaminer og mineraler og et interessant alternativ til mer vanlige korn.

Hampfrø

Hampfrø inneholder en god mengde komplett, lett fordøyelig protein, samt helsefremmende essensielle fettsyrer i et forhold som er optimalt for menneskers helse.

Grønne erter

Grønne erter inneholder mye protein, vitaminer og mineraler og kan brukes som mer enn bare tilbehør.

Amaranth og quinoa

Amaranth og quinoa er pseudokjerner som gir deg en komplett proteinkilde. De kan tilberedes og spises i likhet med tradisjonelle korn som hvete og ris.

Esekiel brød og andre brød laget av spirede korn

Esekielbrød og andre brød laget av spirede korn har en forbedret protein- og næringsprofil, sammenlignet med mer tradisjonelle brød.

Soyamelk

Soyamelk er et alternativ med høyt proteininnhold til kumelk. Det er et allsidig produkt som kan brukes på en rekke måter.

Havre og havremel

Havre er ikke bare næringsrik, men også en enkel og deilig måte å innlemme planteprotein i et vegansk eller vegetarisk kosthold.

Villris

Vill ris er en velsmakende, næringsrik plantekilde med proteiner. De som er avhengige av villris som matvare, bør ta forholdsregler for å redusere arseninnholdet.

Chiafrø

Chiafrø er en allsidig kilde til planteprotein. De inneholder også en rekke vitaminer, mineraler, antioksidanter og andre helsefremmende forbindelser.

Nøtter og nøttesmør

Nøtter, frø og deres smør er en enkel måte å tilsette planteprotein, vitaminer og mineraler i kostholdet ditt. Velg å konsumere dem rå og uten andre tilsetningsstoffer for å maksimere næringsinnholdet.

Proteinrik frukt og grønnsaker

Enkelte frukter og grønnsaker inneholder mer protein enn andre. Inkluder dem i måltidene dine for å øke det daglige proteininntaket.

Relaterte artikler:

Vegansk livsstil

Er det sunt å være veganer

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 30% RABATT!