Vegansk melk

0
77
Vegansk melk
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Kumelk er en viktig del av kostholdet for veldig mange. Lær mer om hvilke alternativer veganere kan ha i stedet for kumelk.

Selv om det er et populært valg for mange, kan noen mennesker ikke eller velger å ikke drikke melk på grunn av vegegansk kosthold, diettbegrensninger allergier eller andre preferanser. Her får du en oversikt over alternativer til kumelk.

Soyamelk

Soyamelk er laget av hele soyabønner eller soyaproteinisolat. Den har en kremaktig, mild smak og er den mest lik ernæringen til kumelk. Soyamelk blir ofte sett på som kontroversiell, men det er lite sannsynlig at det å drikke soyamelk i moderasjon vil forårsake skade.

Mandelmelk

Mandelmelk har en lett, søt, nøtteaktig smak og inneholder lite kalorier, fett og karbohydrater. Nedsiden er at melken inneholder lite protein og inneholder fytinsyre, et stoff som begrenser absorpsjonen av jern, sink og kalsium.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Kokosmelk

Kokosmelk har en kremaktig, melkeaktig konsistens og en søt, kokosnøtt smak. Den inneholder ikke noe protein, lite eller ingen karbohydrater og inneholder mye triglyserider (MCT), en type mettet fett.

Havremelk

Havremelk har en mild, søt smak. Det inneholder mye protein og fiber, men også høyt kalorier og karbohydrater. Havremelk inneholder beta-glukan, noe som kan bidra til å senke kolesterol- og blodsukkernivået.

Rismelk

Rismelk er den mest allergivennlige alternativet til melk. Den inneholder lite fett og protein, men likevel høyt på karbohydrater. Rismelk inneholder høye nivåer av uorganisk arsen, noe som kan forårsake potensielle helseproblemer hos de som spiser ris som hovedmatkilde.

Cashewmelk

Cashewmelk har en rik og kremaktig smak og inneholder lite kalorier, karbohydrater og sukker. Baksiden er at melken inneholder veldig lite protein, og er kanskje ikke det beste alternativet for de med høyere proteinbehov.

Macadamia-melk

Macadamia melk er en relativt ny melk på markedet. Den er laget av macadamia-nøtter og har en rik, kremaktig smak. Macadamia melk inneholder mye enumettet fett og lite kalorier og karbohydrater.

Hampemelk

Hampemelk har en tynn, vannaktig tekstur og en søt og nøtteaktig smak. Den inneholder lite kalorier og inneholder lite eller ingen karbohydrater. Hampemelk er et flott alternativ for vegetarianere og veganere, fordi det er en kilde til protein av høy kvalitet og to essensielle fettsyrer.

  • Quinoa-melk

Quinoa-melk har en distinkt smak og er litt søt og nøtteaktig. Den inneholder et moderat antall kalorier, proteiner og karbohydrater sammenlignet med andre melk fra melkeprodukter. Det er et godt alternativ for vegetarianere og veganere, siden det inneholder protein av høy kvalitet.

Hva du bør vurdere når du bytter ut vanlig melk

Med et bredt utvalg av melkeprodukter som er tilgjengelig i butikkene, kan det være vanskelig å vite hvilken som er best for deg.

Her er noen viktige ting du bør vurdere:

  • Tilsatt sukker: Sukker tilsettes ofte for å forbedre smak og tekstur. Hold deg til usøtede varianter fremfor de med sukker, og prøv å unngå merker som viser sukker som en av de tre første ingrediensene.
  • Kalsiuminnhold: Kumelk er rik på kalsium, noe som er viktig for sunne bein og forebygging av osteoporose. De fleste melkeprodukter er ikke tilsatt melk, så velg en som inneholder minst 120 mg kalsium per 3,4 gram (100 ml).
  • Vitamin B12: Vitamin B12 finnes naturlig i animalske produkter og er viktig for en sunn hjerne og et immunsystem. Folk som begrenser eller unngår animalske produkter fra kostholdet, bør velge melk som er beriket med B12.
  • Kostnader: Melk fra melkeprodukter er ofte dyrere enn kumelk. For å redusere kostnadene, prøv å lage plantebasert melk hjemme. En ulempe med å lage din egen melk er imidlertid at den ikke vil være beriket med kalsium og vitamin B12.
  • Tilsetningsstoffer: Noen melkeprodukter som ikke er melk, kan inneholde tilsetningsstoffer som karrageenan og vegetabilske tilsetningsstoffer for å oppnå en tykk og jevn tekstur. Selv om disse tilsetningsstoffene ikke nødvendigvis er usunne, foretrekker noen å unngå dem.
  • Diettbehov: Noen mennesker har allergi eller intoleranse mot visse ingredienser som brukes i plantebasert melk, som gluten, nøtter og soya. Sørg for å sjekke etiketter hvis du har allergi eller intoleranse.

Relaterte artikler:

Hvorfor bli veganer

Hva er veganer

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!