Veganer og egg

Veganske egg kommer i en rekke former og er nøye laget for å gjenskape ikke bare den velsmakende frittstående smaken, men også de uslåelige bindeegenskapene til dyrelagde versjoner. Lær mer om veganer egg.

Veganske egg må være et av de mer overraskende og uventede tilleggene til den plantebaserte ingredienslisten, spesielt når du tenker på at funksjonelle alternativer til hønseegg har blitt brukt i årevis. Eplesaus og “linegg” har lenge vært brukt som bindemidler i baking, ved siden av at tofu er en erstatning for en rekke middagsretter.

Hva er veganer egg?

Veganske egg er en blanding av ingredienser designet for å etterligne enten utseendet og smaken, bindingsevnen eller begge deler av hønseegg. Moderne erstatninger bruker alt fra soyamelk til mungbønner og svart salt.

Tilberedte veganske egg er det enkleste alternativet, eller hvis du foretrekker å ikke lage mat i det hele tatt, har restauranter begynt å servere kreasjonene deres også. Oppskrifter på hjemmelagde alternativer har en tendens til å fokusere på stekt egg, da de tillater å lage distinkte hvite og gule elementer, ofte ved å bruke tofu og blandbare oransje grønnsaker. Squash er et vanlig valg. Kommersielt tilgjengelige veganske egg selges oftest som væsker, som enkelt kan røres inn, gjøres om til omeletter eller legges til bakevarer. Ingrediensene varierer på tvers av merker, men mange ser ut til å favorisere svart salt (kala namak) for å få en “eggaktig” smak og lukt.

Bortsett fra flytende egg, er omelettkaker, og til og med realistiske kokte egg tilgjengelig, med en vegansk vri.

Hva med hjemmelaget erstatninger for egg?

I årevis har veganere erstattet egg, enten det er til baking eller frokostburritos. dette betyr at det er et utmerket utvalg av velprøvde oppskrifter klare til å eksperimentere med. For baking har følgende vist seg å være effektive i stedet for ett egg:

Eplesaus

1,4 kopp eplesaus erstatt et egg, men vær oppmerksom på tilsatt sukker. I søte bakverk vil dette ikke være en utfordring, men i salte retter kan du være bedre med noe annet.

Linfrø

En enkel blanding av tre spiseskjeer varmt vann med en av malte linfrø. Blandingen bør tilberedes først, for å få sitte og blande seg ordentlig.

Chiafrø

Laget med en spiseskje chiafrø og to og en halv spiseskje varmt vann. Dette vil trenge minst fem minutter, ved romtemperatur, for å tykne.

Aquafaba

Laget av kikertvann, har aquafaba fraktbare kvaliteter som gir en smakløs, luftig eggehviterstatning som har vært uvurderlig for baking. Veganske macarons eksisterer på grunn av denne magiske væsken som kan piskes til myke topper.

For salte “egg” retter, prøv følgende:

Tofu

En helteingrediens for mange veganere, tofu øker nok en gang. Bruk silke, ikke ekstra fast, slik at du kan få et teksturalt likt sluttresultat, og tilsett gurkemeie for farge og svart salt for smak. Som en del av en frokost fungerer det veldig bra.

Mungbønner

Når de er myknet og blandet med kokosmelk og næringsgjær, kan bønnene kopiere luftig eggerøre.

Er veganske egg sunt?

Avhengig av ingrediensene som brukes, kan veganske egg være sunt. Men et udiskutabelt faktum er at de er sunnere enn dyrelagde versjoner, om ikke annet fordi de inneholder null kolesterol.

Mange mennesker spiser egg for å øke proteininntaket, men forblir uvitende om potensielle helseproblemer som kan følge. Når det er sagt, kan det sunneste veganske egget gjøres om til et problematisk mellommåltid når det tilberedes og serveres på måter som øker fettinnholdet betydelig. Ingredienser er bare én faktor å være oppmerksom på, men forberedelse spiller også en viktig rolle.

Relaterte artikler:

Veganer melk

Hva spiser en veganer

Referanser

Om forfatteren