Vegan diett

0
45
Vegansk diett
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Vegansk kosthold har blitt veldig populært. Stadig flere har bestemt seg for å gå veganer av etiske, miljømessige eller helsemessige årsaker.

Når det er gjort riktig, kan et vegansk kosthold resultere i ulike helsemessige fordeler, inkludert en vektreduksjon og forbedret blodsukkerkontroll. Likevel kan en diett utelukkende basert på vegetabilsk mat, i noen tilfeller øke risikoen for ernæringsmangler.

Hva er en vegansk diett?

Veganisme er definert som en måte å leve på som forsøker å utelukke alle former for dyreutnyttelse og grusomhet, enten for mat, klær eller andre formål.

Derfor inneholder den veganske dietten ikke animalske produkter, inkludert kjøtt, egg og meieriprodukter. Folk velger å følge et vegansk kosthold av forskjellige grunner. Disse spenner vanligvis fra etikk til miljøhensyn, men de kan også stamme fra et ønske om å forbedre helsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Ulike typer veganske dietter

Det finnes forskjellige varianter av veganske dietter. De vanligste inkluderer:

  • Hel mat vegansk diett: En diett basert på et bredt utvalg av hele plante matvarer som frukt, grønnsaker, fullkorn, belgfrukter, nøtter og frø.
  • Råmat vegansk diett: Et vegansk kosthold basert på rå frukt, grønnsaker, nøtter, frø eller vegetabilsk mat tilberedt ved temperaturer under 118 ° F (48 ° C) (1).
  • 80/10/10: 80/10/10 dietten er et råmat vegansk kosthold som begrenser fettrike planter som nøtter og avokado og i hovedsak er avhengig av rå frukt og myke grønnsaker. Også referert til som fettfattig, rå mat vegansk diett eller fruitarian diett.
  • Stivelsesløsningen: Et fettfattig, høyt karbohydratinnhold vegansk kosthold som ligner på 80/10/10, men som fokuserer på kokt stivelse som poteter, ris og mais i stedet for frukt.
  • Rå til 16: Et fettfattig vegansk kosthold inspirert av 80/10/10 og stivelsesløsningen. Rå mat forbrukes til kl. 16.00, med mulighet for et kokt plantebasert måltid til middag.
  • Vegansk råmat: Det Råmat vegansk kosthold. Følgere spiser plantebasert, full mat som er rå eller minimalt tilberedt ved lave temperaturer.
  • Søppelmat vegansk diett: Et vegansk kosthold som mangler hel, vegetabilsk mat som er sterkt avhengig av kjøtt og oster, pommes frites, veganske desserter og andre sterkt bearbeidede veganske matvarer.

Selv om det finnes flere varianter av vegansk kosthold, skiller de fleste vitenskapelige undersøkelser sjelden mellom forskjellige typer veganske dietter. Derfor er informasjonen i denne artikkelen knyttet til veganske dietter som helhet.

Veganske dietter kan hjelpe deg med å gå ned i vekt

Veganere har en tendens til å være tynnere og ha en lavere kroppsmasseindeks (BMI) enn ikke-veganere. Dette kan forklare hvorfor et økende antall mennesker henvender seg til veganske dietter for å miste overflødig vekt. En del av de vektrelaterte fordelene veganere opplever, kan forklares av andre faktorer enn kosthold. Disse kan omfatte sunnere livsstilsvalg, for eksempel fysisk aktivitet og annen helserelatert oppførsel. Imidlertid rapporterer flere randomiserte kontrollerte studier, som kontrollerer for disse eksterne faktorene, at veganske dietter er mer effektive for vekttap enn diettene de sammenlignes med. I tillegg rapporterer forskere generelt at deltakere på vegansk dietter mister mer vekt enn de som følger kaloribegrensede dietter, selv når de får spise til de føler seg mette. Den naturlige tendensen til å spise færre kalorier på et vegansk kosthold kan være forårsaket av et høyere kostfiberinntak, noe som kan få deg til å føle deg mettere.

Relaterte artikler:

Hvorfor bli veganer

Hva er veganer

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!