Vann i kroppen overgangsalder

0
403
Vann i kroppen overgangsalder
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Vanlige symptomer på overgangsalder, hetetokter og nattesvette, i kombinasjon med trening, kan øke risikoen for dehydrering.

De vanlige symptomene på overgangsalderen – hetetokter og nattesvette – kan til en viss grad føre til dehydrering. Hvis du er en idrettsutøver og regelmessig blir svett, øker kombinasjonen av trening og overgangsalder risikoen for at du blir dehydrert. Selv om det er måter du kan lindre symptomene på overgangsalderen.

Overgangsalder symptomer

Overgangsalder. Bare omtale av ordet slår frykt inn i hjertene og sinnene til middelaldrende idrettsutøvere, og ikke bare de kvinnelige. Selv om det er et uunngåelig stadium i hver kvinnes liv, kan det være fysiske, mentale og emosjonelle faktorer som har en betydelig innvirkning på hverdagsaktiviteter, inkludert trening og konkurranse. Blant de vanlige symptomene på overgangsalder, har to innvirkning på hydrering; hetetokter og nattesvette.

Overgangsalder og dehydrering

Enkelt sagt er dehydrering når kroppsvæskenivået synker betydelig under de små, normale svingningene fra dag til dag, som kjennetegner å være godt hydrert. I praksis er dette når du mister rundt 1% eller mer av den totale kroppsvæsken. Uavhengig av overgangsalderen, reduseres vannmengden i kroppen våre med omtrent 15% (ca. 6L) mellom 20 og 80 år. Med denne nedgangen blir kroppen mer utsatt for dehydrering.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Vår følelse av tørst blir sløvet under trening, og kroppens evne til å komme tilbake til «som vanlig» virksomhet etter dehydrering er tregere når vi er eldre, sammenlignet med yngre personer. Hvis du er en idrettsutøver, øker økte perioder med svette når du trener og konkurrerer, risikoen for at du blir dehydrert. Så hvis du lider av heteslag i overgangsalderen eller nattesvette, er risikoen ytterligere forsterket. Ytelsen din kan gå ned når du er så lite som 2% dehydrert, selv om terskelen er forskjellig for alle, og for lite elektrolytter i blodet er også knyttet til treningsrelaterte muskelkramper. I et nøtteskall, hvis du mister mye salt og ikke erstatter det (som det er vanlig når du svetter mye), kan dette føre til væskemangel i kroppen, som igjen forårsaker kramper.

Hvordan redusere symptomene på overgangsalder

Selv om regelmessig trening ikke er en velprøvd måte å redusere symptomer som hetetokter og søvnforstyrrelser, kan det hjelpe deg å opprettholde en sunn vekt og lindre stress. Derfor er det lurt å opprettholde aktivitetsnivået oppe når du går gjennom overgangsalderen.

Hvis du opplever hetetokter, kan det også være bedre å trene om morgenen for å unngå å trene på den varmeste delen av dagen. Å være godt hydrert før, under og etter trening og konkurranse er nøkkelen. Men ikke bare drikk vann, spesielt etter hetetokter og nattesvette. Å erstatte saltet og elektrolyttene du har mistet gjennom svetten, er avgjørende, og det kan også hjelpe deg å unngå treningsrelaterte muskelkramper. Hvis du er utsatt for nattesvette, kan det å ta en elektrolyttdrikk ved sengen din hjelpe deg med å holde deg på topp, spesielt på dager der risikoen for dehydrering er større.

Relaterte artikler:

Hvor mye vann per dag

Hvor mye vann består kroppen av

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!