Uttøying etter løping

0
57
Uttøying etter løping

Sist oppdatert

Å utføre uttøying etter en løpetur vil hjelpe til med å kjøle deg ned gradvis og forbedre fleksibiliteten. Lær mer øvelser for uttøying etter løping.

Uttøying etter løping

Disse Uttøyingsøvelsene er best å gjennomføre rett etter trening, når musklene dine er varme og mer elastiske. Pust dypt og regelmessig under øvelsene. Målet er å tøye til det punktet å føle spenning i muskulaturen eller lett ubehag. Du skal ikke føle smerter når du gjør disse øvelsene. Hold i 15 sekunder når du gjennomfører øvelsene.

Tøye hoftebøyere

  • Venstre ben ett skritt fremover. Hold begge føttene pekende rett frem.
  • Hold det bakre beinet rett og unngår å stikke ut rumpa og bue ryggen. Bøy fremre ben sakte og skyv høyre sete fremover til du kjenner det strekker foran på høyre hofteledd. Gjenta med det andre beinet.

Tøye fremside lår

  • Ta tak i venstre fot og trekk hælen forsiktig mot venstre sete for å strekke fremsiden av låret.
  • Unngå å lene deg fremover eller til siden. Gjenta med det andre beinet.
  • Tips: legg en hånd på en vegg eller benk for balanse.

Tøye hamstrings (bakside lår)

Stå med høyre ben rett foran det andre og hendene på hoftene. Hold høyre ben rett og tærne pekende oppover. Bøy venstre ben. Bøy deg mot høyre bein, hold ryggen rett. Gjenta med det andre beinet.

Tøye legger

  • Ett skritt frem med høyre bein. Bøy fremre ben og hold det bakre benet rett. Begge føttene skal peke fremover.
  • Skyv venstre hæl ned i bakken, hold venstre ben rett. Gjenta med det andre beinet.
  • Tips: Du bør føle at det tar bak på venstre ben, under kneet.

Tøye nedre del av ryggen

Ligg på ryggen med begge beina rett ut. Trekk høyre kne til brystet til du kjenner det tar i korsryggen. Hold i opptil 15 sekunder og gjenta med venstre ben. Trekk deretter begge knærne til brystet og hold i opptil 15 sekunder.

Relaterte artikler:

Tøye setemuskel

Tøye etter styrketrening