Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*HENT KUPONGKODE OG FÅ 20% PÅ ALLE JAKKER!

Utmattelse etter trening

Muskeltretthet eller utmattelse er et symptom som reduserer musklenes evne til å prestere over tid. Lær mer om utmattelse etter trening.

Hva er muskeltretthet?

I begynnelsen av trening eller når du utfører oppgaver, føles musklene dine sterke og spenstige. Imidlertid kan musklene over tid og etter gjentatte bevegelser begynne å føles svakere og trette. Dette kan defineres som muskeltretthet eller utmattelse.

Utmattelse etter trening eller av andre årsaker

Muskeltretthet eller utmattelse er et symptom som reduserer musklenes evne til å prestere over tid. Det kan være assosiert med en utmattelsestilstand, ofte etter anstrengende aktivitet eller trening. Når du opplever utmattelse, reduseres kraften bak musklenes bevegelser, og får deg til å føle deg svakere. Mens trening er en vanlig årsak til muskeltretthet, kan dette symptomet være et resultat av andre helsemessige forhold.

Årsaker til utmattelse og muskeltretthet

Trening og annen fysisk aktivitet er en vanlig årsak til muskeltretthet. Andre mulige årsaker til dette symptomet inkluderer:

  • Addisons sykdom
  • alder
  • anaerobe infeksjoner
  • anemi
  • angst
  • botulisme
  • cerebral parese
  • kjemoterapi
  • kronisk utmattelsessyndrom (CFS)
  • dehydrering
  • depresjon
  • fibromyalgi
  • hepatitt C
  • HIV
  • hypotyreose
  • influensa (influensa)
  • mangel på trening
  • melkesyreproduksjon
  • medisiner
  • mineralmangel
  • muskeldystrofi
  • myasthenia gravis
  • myositis (muskelbetennelse)
  • dårlig muskel tone på grunn av en medisinsk tilstand
  • svangerskap
  • søvnmangel
  • hjerneslag
  • tuberkulose

Symptomer på muskeltretthet

Muskeltretthet kan forekomme hvor som helst på kroppen. Et første tegn på denne tilstanden er muskelsvakhet. Andre symptomer assosiert med muskeltretthet inkluderer:

  • sårhet
  • lokal smerte
  • kortpustethet
  • muskel rykninger
  • skjelving
  • et svakt grep
  • muskelkramper

Hvis du begynner å ha vanskeligheter med å utføre daglige gjøremål eller hvis symptomene dine forverres, må du øyeblikkelig søke lege. Dette kan være en indikasjon på en mer alvorlig helsetilstand.

Behandling av utmattelse etter trening

Behandlingen avhenger av den underliggende årsaken til muskeltrettheten din og tilhørende symptomer. Hvis du har opplevd muskeltretthet, spesielt hvis det ikke er relatert til trening, må du ringe legen din. Legen din vil evaluere din sykehistorie og symptomer for å utelukke alvorligere helsemessige forhold.

I mange tilfeller vil utmattelsen bli bedre med hvile og restitusjon. Hvis du holder deg hydrert og opprettholder et sunt kosthold, kan det også forbedre restitusjonstiden din, beskytte mot muskeltretthet og svakhet, og sikre at du har nok næringsstoffer til å fremme sunn muskelfunksjon. Sørg for å tøye etter anstrengende aktivitet. Oppvarming kan løsne musklene og beskytte mot skader. Hvis utmattelsen vedvarer, er varm og kald terapi teknikker som kan redusere betennelse og ubehag.

Andre tilfeller av muskeltretthet kan kreve legehjelp. Avhengig av diagnosen din, kan legen din foreskrive antiinflammatoriske eller antidepressiva. Hvis muskeltrettheten din er mer alvorlig, kan legen din anbefale fysioterapi for å øke bevegeligheten og fremskynde bedring. Diskuter alternativene med legen din før du fortsetter behandlingen.

Relaterte artikler:

Skjelving i hendene etter trening

Kvalm under trening

Om forfatteren

Legg inn kommentar

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds


Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OPPTIL 40% RABATT!

20-50% RABATT!