Utholdenhetstrening hjemme

0
88
Utholdenhetstrening hjemme
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Noen dager vil vi bare være hjemme i stedet for å gå på treningsstudio. Eller kanskje har dårlig vær har satt en demper på lysten til å trene ute. Lær mer om utholdenhetstrening hjemme.

Hva er utholdenhetstrening eller aerob trening?

Enkelt sagt, utholdenhet er vår evne til å opprettholde en aktivitet over en lengre periode. Utholdenhetstrening eller aerob trening bygger utholdenheten vår slik at vi kan opprettholde fysiske aktiviteter som øker hjertefrekvensen og pusten. Jo mer vi trener, jo mer utholdende kan du bli. Aerobe øvelser inkluderer rask gange, jogging, løping, svømming og sykling. Som med all fysisk aktivitet, gir utholdenhetstrening fordeler som vektkontroll, bedre hjertehelse og sirkulasjon, og lavere risiko for sykdommer som diabetes.

Ha med noen styrketreningsøvelser som en del av det ukentlige treningsprogrammet ditt. Hvis du ikke ønsker å løfte vekter på treningsstudioet, kan du gjøre noen enkle kroppsvektøvelser hjemme. Eksempler på kroppsvektøvelser inkluderer push-ups, pull-ups, knebøy og sit-ups.

Her er noen utholdenhetsøvelser du kan gjøre hjemme.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Utholdenhetstrening for nybegynnere

Nybegynnere bør starte i det små og sakte bygge opp utholdenhet. Her er noen veldig enkle treningsøkter som nybegynnere kan gjøre hjemme.

Gå tur og gå i trapper

Fysisk aktivitet for nybegynnere kan inkludere å gå på stedet mens du ser på TV i 30 minutter, eller gå i trappene i moderat tempo. Trening med moderat intensitet er de som øker pusten og hjertefrekvensen noe. I dette tempoet vil du kunne snakke, men ikke synge.

Husarbeid

Enkelt husarbeid, som å rengjøre vinduene og re sengen, teller også som utholdenhetstrening. Du får også holde huset ditt ryddig. For eksempel kan du få en god treningsøkt ved å moppe eller skrubbe gulvene. En times mopping forbrenner 235 kalorier, mens en time med kraftig skrubbing bruker opptil 436 kalorier!

Hoppøvelser

Hoppe over et hinder eller hoppetau, er en billig og enkel utholdenhetstrening med høy effekt for å bygge utholdenhet, tone muskulaturen og forbrenne kalorier. Selv i et sakte tempo vil du forbrenne 148 kalorier på 15 minutter. Å hoppe øker også smidigheten din, noe som betyr at du kan bevege deg raskere på føttene.

Spensthopp

En annen treningsøkt å prøve hjemme er spensthopp, som kan forbrenne opptil 134 kalorier på bare 15 minutter. Annet enn riktig fottøy, trenger du ikke noe utstyr. Du kan også utføre varianter som vanlig knebøy mellom spensthoppene.

Jogging på stedet

Hvem trenger tredemølle? Alt du trenger å gjøre er å stå på stedet og begynne å jogge. Jogging på stedet er et godt alternativ for å bygge utholdenhet og forbrenne kalorier. 30 minutters jogging på stedet forbrenner 269 kalorier.

Se hvor enkelt det er å trene hjemmefra? Det er ikke bare utholdenhetstrening, du kan til og med utføre styrketreningsøvelser og intervalltrening i nærområdet der du bor. Så ikke la det dårlige været eller en unnskyldning for å bare være hjemme hindre deg i å trene regelmessig.

Relaterte artikler:

Hva er utholdenhetstrening

Trappetrening øvelser

Annonse fra MILRAB